Doorgaan naar hoofdcontent

Waarom vasten?

Dat is een veel gehoorde vraag afgelopen weken.
Ik ging bidden en vasten onder leiding van Herman Boon en Jan van de Vis.
En het valt mij op hoe weinig er bekend is over het vasten, bij de meeste christenen.
Er is zo'n vertekend beeld.
Grappig ook de verschillende reacties:

*10 dagen zonder eten dat kan nooit dan ga je dood!

                                             *Vasten is nergens voor nodig.

*Wat zal je zwak geweest zijn.

                                             *God wil echt niet dat je jezelf zo kastijd.

Veelal opmerkingen van mensen die het zelf nooit gedaan hebben, en de mensen die het ook mee gemaakt hebben ervaren allemaal hetzelfde, we leven nog en hoe! 
Het vasten was heel nodig voor mij, en ik heb mij juist heel krachtig gevoeld en niet het idee gehad dat ik mezelf aan het kastijden was.

Vasten waarom wel?


Aller aller aller eerst om meer tijd te hebben, er gaat zoveel tijd zitten in eten:

*Boodschappen doen
                                                *Verzinnen wat je eten wilt
*Eten klaarmaken
                                                *Tafel dekken
*Eten zelf
                                                *Tafel opruimen
*Afwassen
                                                *Gasstel schoonmaken


En als je vast, dan valt dat allemaal weg, met daarnaast nog heel veel andere verplichtingen die voor mij persoonlijk weg vielen, niet werken, geen huishouden doen, niet zelf voor mijn kindjes zorgen.
Wat een tijd had ik over. 
En wat doe je met die tijd, vullen met God. 
Dat is vasten, tijd maken in je leven, door dingen los te laten en meer met God bezig te kunnen zijn. 
Daarnaast laat je met vasten op deze manier zien, er is heel veel wat ik fijn vind in mijn leven, maar niets staat boven God. 
Alles kan ik loslaten, ik zit nergens aan vast, voor tijd met God doorbrengen kan ik altijd ruimte maken. 
En weet dat als je meer tijd maakt in je leven voor God (op welke manier dan ook) dat heeft altijd effect!

Wat doet vasten?

Weet zonder dat je wat doet is God blij met je, Zijn liefde voor jou veranderd niets!! Dat blijft hetzelfde. Alleen als je meer ruimte maakt voor Hem, heeft Hij meer ruimte om in je te werken. Ervaar je Zijn liefde ook echt.

Met vasten zeg je nee tegen de wereld, je legt het zwijgen op aan al die dingen die in jou leven willen regeren. Nee tegen jezelf. Ik wil niet regeren in mijn leven, laat de Heilige Geest regeren in mijn leven.

Daarnaast is het algemeen bekend dat vasten schoonmaakt. Je lichaam krijgt zoveel stoffen binnen waar het helemaal niet voor gemaakt is, wat het niet kan verwerken en dat hoopt allemaal op, door te stoppen met de inname van die stoffen en veel te drinken heb je een grote reinigingsbeurt, en omdat we daarnaast ook grote schoonmaak houden op geestelijk gebied zal er een grote schoonmaak waar je nog lang van kan genieten. Alles wat in het duister was, alle geheimen, ze komen aan het licht. En dat geeft ademruimte en bewegingsvrijheid, lichamelijk maar zeker ook geestelijk!

Vasten in de geschiedenis


Daarnaast is het goed om te weten dat vasten zoveel grote dingen kan veroorzaken! Het kan de hele geschiedenis veranderen. Denk aan een Esther die vast om haar volk te redden. Denk aan een Nehemia die bid en vast voor Jeruzalem het bracht herstel voor deze stad. Josafat bidt en vast om een aanvallend leger dat veel te sterk is voor hem, het hoofd te kunnen bieden, God schenkt door het bidden en vasten de overwinning! Daniël bad en vastte drie weken lang, totdat Gods hemelse boodschappers eindelijk door de vuurlinies van de vijand waren heen gebroken om een antwoord van God te brengen.

En dan hoor je ook vaak, maar in het Nieuwe Testament hoor je er maar weinig over maar daar zien we:

Profetes Anna, zij diende God onafgebroken in de tempel met vasten en bidden, dag en nacht! Johannes de Doper vastte en leerde ook zijn discipelen dat te doen. En dan de belangrijkste, degene die wij willen volgen toch?!

Jezus!

40 Dagen in de woestijn, voordat hij begon met alles wat Hij moest doen, ging Hij vasten! En Hij geeft daar in datzelfde hoofdstuk aan dat het 'normaal' is dat wij dat ook gaan doen, lees maar in Mattheus 6: Wanneer gij vast......... en: Maar als u vast..... Duidelijke opdrachten hoe het niet en wel hoort. 

In Mattheus 9 zie je ook dat Jezus aangeeft dat het normaal is dat zijn volgelingen dat gaan doen:

Waarom vasten Uw discipelen niet werd Jezus gevraagd. Zolang de bruidegom er is, is er feest. Maar als Hij weg is, dan zullen zij vasten!

Paulus heeft na zijn bekering 3 dagen gevast, en door het vasten zijn de zendingsreizen van Paulus ontstaan te lezen in Handelingen 13 en 14.

Verlangen van eten kan veel aanrichten


Eigenlijk is het niet zo raar het vasten, zeker niet als je bedenkt hoe de zonden de wereld in kwam. De aller eerste verleiding richting de mens kwam in de vorm van voedsel.  We zien in de Bijbel al hoeveel problemen voedsel veroorzaakte! Esau verkocht zijn eerstgeboorte recht doordat hij naar zijn maag luisterde. Jezus werd verleid met eetlust, de duivel zei Hem dat hij de stenen in brood kon veranderen, maar Jezus gaf aan dat er meer belangrijk was dan voedsel alleen. Noach dronk teveel en ging naakt in zijn tent liggen, zijn zonen spotte met hem. Paulus waarschuwt ook dat er mensen zijn waarbij hun God hun buik is. 

Vasten zoals God wil


God geeft ook bepaalde beloftes bij het vasten, in Jesaja 58 vanaf vers 6 kan je lezen het vasten wat God graag ziet, en wat er dan gaat gebeuren.



6
Is dit niet het vasten dat Ik verkies:
 
dat u de boeien van de goddeloosheid losmaakt,
 
 
dat u de banden van het juk ontbindt,
 
dat u de onderdrukten vrij laat heengaan
 
 
en dat u elk juk breekt?
 7
 Is het niet dit, dat u uw brood deelt met wie hongerlijdt,
 
 
en de ellendige ontheemden een thuis biedt,
 
dat, als u een naakte ziet, u hem kleedt,
 
 
en dat u zich voor eigen vlees en bloed niet verbergt?
 8
Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad,
 
 
en uw herstel snel intreden.
 
Uw gerechtigheid zal voor u uit gaan
 
 
en de heerlijkheid van de HEERE zal uw achterhoede zijn.
 9
Dan zult u roepen en de HEERE zal antwoorden,
 
 
dan zult u om hulp roepen en Hij zal zeggen: Zie, hier ben Ik.
 
Als u het juk uit uw midden wegdoet,
 
 
het uitsteken van de vinger en het uitspreken van ongerechtigheid;
 10
als u uw hart  opent voor de hongerigen,
 
 
en de verdrukte ziel verzadigt,
 
dan zal uw licht in de duisternis opgaan,
 
 
en uw donkerheid als de middag zijn.
 11
En de HEERE zal u voortdurend leiden,
 
 
Hij zal uw ziel in dorre streken verzadigen,
 
uw beenderen kracht geven;
 
 
u zult zijn als een bevloeide tuin,
 
als een bron
 
 
waarvan het water nooit ontbreekt.
 12
En wie uit u voortkomen, zullen de verwoeste plaatsen van weleer herbouwen;
 
 
de fundamenten, van generatie op generatie verwoest, zult u herstellen.
 
En u zult genoemd worden: hij die bressen dichtmaakt,
 
 
hij die paden herstelt, opdat men er weer kan wonen.
 13
Indien u uw voet van de sabbat terughoudt,
 
 
ermee ophoudt om op Mijn heilige dag te doen wat u zelf wilt;
 
indien u de sabbat een verlustiging noemt,
 
 
opdat de HEERE geheiligd wordt
 
– die geëerd moet worden –
 
indien u die eert door niet uw eigen wegen te volgen,
 
 
niet uw eigen wensen zoekt of daarover een woord spreekt,
 14
dan zult u vreugde scheppen in de HEERE,
 
 
Ik zal u doen rijden op de hoogten van de aarde
 
en Ik zal u voeden met het erfelijk bezit van uw vader Jakob,
 
 
want de mond van de HEERE heeft gesproken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik