Doorgaan naar hoofdcontent

Welk doel heb jij?

Heb jij je levensdoel al gevonden?
Jezus kwam op aarde met één heel bijzonder doel, een heel hoog doel en het zou Hem veel kosten, nee fout het zou Hem alles gaan kosten!

Zijn doel, waarom Hij op aarde kwam, is:

Zorgen dat de weg naar God voor jou en mij weer vrij toegankelijk word!

Dit doel, daar ging Hij voor.

Helemaal!
Het was het meest zware doel dat je maar voor kan stellen.
Veel mensen denken dat Zijn lijden pas begon op het moment in de hof van Gethsémané maar eigenlijk begon die weg  al veel eerder!


Jezus lijdensweg op weg naar leven


Als we lezen hoe er eerdere aanvallen beraamd werden op Zijn leven.
Hoe Hij aangevallen werd door satan toen hij 40 (!) dagen had gevast.
Verzocht op alle vlakken, ook wij worden op die dingen verzocht, Hij doorstond deze verzoeking zodat wij mochten leren hoe wij daarmee om horen te gaan, hoe je deze verleidingen kan weerstaan!
Het begon al veel eerder: nog voordat Hij geboren werd was er eigenlijk geen plaats voor Hem, er was geen ruimte voor Hem en niemand maakte er een plekje voor Hem.

Toon aangevend als het om Jezus gaat.
Er is geen ruimte voor Hem.
Hoe is dat in ons leven?

Hij werd geboren en een kribbe was Zijn wieg!
Hij was nog maar heel klein toen de koning van het land Hem om wilde brengen.
De koning Herodes werd bang.


Wie is eigenlijk de koning van de wereld?
Was het Herodes wel die bang werd?
Of werkte er iets anders door deze aardse koning?
Hmm bijzonder om eens over na te denken.


Alle jongetjes tot 2 jaar moesten gedood worden.
Wat gebeurde er toen met Jezus?
God wilde Hem gebruiken als redding voor ons, en niets en niemand kan Gods plannen wijzigen.
God redde Jezus van de dood.
Jezus zou pas sterven als het de Hemelse tijd was.
Er werd gevochten om Zijn leven.
Maar wat er ook gebeurd God wint!

Jezus wist al wat Hem te wachten stond, dat is ook een vorm van lijden.
Hij kende Zijn doel, Hij wist waarom Hij op aarde was.
Voor jou, Hij dacht voortdurend aan jou en mij, en dat gaf Hem de kracht om door te gaan.
Hij wilde zo graag dat wij weer leven konden.
Want we waren dood, door onze keuzes.


De wil van de Vader


Heel vaak lezen we in de Bijbel dat Jezus ruimte zocht om alleen te zijn, om te bidden met de Vader.
In de hof van Gethsémané vocht Hij en verlangde Hij naar een andere manier om Zijn doel te bereiken.
Hij bad naar Zijn Vader, dat als het maar even anders kon, deze beker die Hij drinken moest, gevuld met al onze misstappen, pijn, verdriet, angst en ziekte, aan Hem voorbij mocht gaan.
Hierbij zweette Hij bloed.
Zo groot was Zijn angst, Zijn pijn.
Bloed zweten kan gebeuren bij heel zwaar trauma, of als je extreme emotionele druk ervaart!
Lukas schrijft erover, en we weten van hem dat hij een arts is, voor hem zijn dit belangrijke details die wij absoluut niet mogen missen.
Het is echt!
Jezus deed het voor jou en voor mij.
Gethsémané betekend olijvenpers, en als je bedenkt dat olijfolie vaak als beeldtaal gebruikt word voor de Heilige Geest, kan je zien welke strijd Jezus daar in de hof ervaardde.
Het leven van de Zoon van God werd daar uit Hem geperst in een zware strijd, een gebedsstrijd.
Jezus eindigde dit gebed dat alleen de wil van de Vader zou en mocht gaan geschieden.
Hier verloor Jezus voor het eerst Zijn bloed voor jou en mij.

Wat kunnen we zien dat Jezus, wat het Hem ook koste door ging Zijn levensdoel te bereiken.
Een onzichtbare vijand die Hem wilde belemmeren, zelfs wilde behoeden om tot Zijn doel te komen.
Hij koos voor jou en Zijn gehele lijden en uiteindelijke sterven dacht Hij aan jou.

Waar leef jij voor?
Wat is jou doel in je leven?
Hoeveel heb jij ervoor over om je doel te bereiken?


Discipelen, volgers van Jezus, laat je niet overwinnen en houd stand.
Bid tot je Vader en leg je leven maar in Zijn hand.
Zijn wil geschiedde!
Zoals je bij Jezus ziet is dat uiteindelijk de enige weg tot Leven!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik