Doorgaan naar hoofdcontent

Gaven van de Geest- spreken in vreemde klanken

De gaven van de Geest, dan denken we eigenlijk allemaal aan:

* Liefde
* Vreugde
* Vrede
* Geduld
* Vriendelijkheid
* Goedheid
* Trouw
* Zachtmoedigheid
* Zelfbeheersing

Dit is inderdaad ook wat wij ontvangen door de Heilige Geest. Het zijn geen vruchten overigens, het is alles, het is één vrucht.
Voor: wie zich laat leiden door de Heilige Geest!
Waar ik op doel, de gaven, zijn meer de bovennatuurlijke dingen die je ontvangt als de Heilige Geest in je woont.

Markus 16: 17

En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen:  in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven;  in vreemde talen zullen zij spreken; slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden;  op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden.


Demonen uitdrijven
In vreemde talen spreken
Slangen oppakken
Dodelijk drinken zal je niet schaden
Zieken met handoplegging genezen



Wat zeggen de mensen?


Heel vaak hoor ik bij deze gaven dat mensen dingen geleerd zijn, dat ze dingen aangenomen hebben als waarheid, wat hen uiteindelijk belemmerd om de gaven van de Geest te gebruiken.
Juist als je die gaven wel gebruikt word je eigen geloof versterkt, kan je Gods grootheid laten zien zonder woorden maar met daden!
En heel misschien doe je jezelf of anderen tekort.
Alleen door bepaalde gedachten die er om deze gaven liggen.
Er zijn namelijk vier dingen die de Heilige Geest belemmeren:

Vooroordeel
Redenatie
Ongeloof
Controle

Laten wij hier in het westen hier nu heel veel last van hebben!
Ik heb al verschillende uitspraken gehoord, en eigenlijk is het zo verdrietig dat er nog zo weinig licht op word gegeven.

Wat zegt de Bijbel?


Het enige wat werkt is de waarheid.
Die zal een verlangen voeden wat sterker is dan de vier belemmerende factoren!
In de Bijbeltekst hierboven vind ik al heel veel wat verkeerde gedachten aan de kaak stelt.

Hen die geloofd hebben zullen deze tekenen volgen!

Staan hier uitzonderingen?
Is het maar voor sommigen?
Of is het alleen voor de discipelen op de eerste pinksterdag?
Staat dat in de Bijbel?

In deze tekst niet!
Laten we nog verder kijken wat de Bijbel nog meer zegt:

Toen Jezus opstond gaf Hij een opdracht mee, reis deze wereld rond en maak het Evangelie bekend aan alle volken.

Hierbij helpt de Heilige Geest en het spreken in vreemde klanken.
Omdat je geleid door de Heilige Geest een taal kan spreken die iemand die bij jou is vanuit een ander land kan verstaan!
Dat is ook wat de Heilige Geest bij Petrus deed, alle mensen, uit verschillende volken konden hem verstaan.
Daardoor kon God (de Heilige Geest) grote dingen doen en bekeerde er ongeveer 3000 mensen zich!

Zou het alleen voor de Joden zijn dan?

Handelingen 10 : 45


De Joodse gelovigen die met Petrus waren meegekomen, zagen vol verbazing dat ook heidenen het geschenk van de heilige Geest ontvingen, want ze hoorden hen in klanktaal spreken en God prijzen

Hier vind ik dat de heidenen het geschenk van de Heilige Geest ontvingen, en dat ook de heidenen in klanktaal gingen spreken, en God gingen prijzen in deze taal.
Het is dus echt voor iedereen die in Hem geloofd, niet alleen de Joden!

En dan hoor ik ook nog vaak:


Is het eigenlijk wel van God dat er mensen zijn die dit doen?

1 Korinthe 12 : 3

Daarom zeg ik u nadrukkelijk: niemand kan ooit door toedoen van de Geest van God zeggen: ‘Vervloekt is Jezus,’ en niemand kan ooit zeggen: ‘Jezus is de Heer,’ behalve door toedoen van de heilige Geest.

Het is de Heilige Geest die de gaven verdeeld aan elk persoon apart.
Bij iedereen anders.
Vooral op de manier waarop het in hun leven nodig is.
Voor jezelf, maar ook om andere mensen om je heen te bereiken waar God een plan mee heeft.
Maar niemand kan het, zonder dat de Heilige Geest, die God zelf is, het geschonken heeft.

Laten we uitkijken met oordelen, met kritiek, met redenatie, met ongeloof.
Voor je het weet is het niet de persoon die je veroordeeld, bekritiseerd, dood beredeneerd of niet gelooft.
Het kan maar zo zijn dat je dan het werk van God niet geloofd.

Het is een mooie zoektocht om te kijken wat de Geest jou schenken wil of al geschonken heeft!

Gezegende ontdekkingsreis.














Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie