Doorgaan naar hoofdcontent

Job en Israël

Hoe mooi is het beeld wat je kan vinden in Job!
Job was een mens die echt heeft bestaan, uiteraard, soms word dit aspect wat afgezwakt maar dat is absoluut niet mijn bedoeling.
In deze blog wil ik niet ontkennen dat het over hem als mens gaat met echt gevoel, maar wil ik nog iets anders laten zien, waar ik samen met een cliënt vandaag over gesproken heb.

Wie is Job?

Job kan je ook zien als afbeelding van Israël.
In de Bijbel is afstamming, herkomst heel belangrijk.
Bij Job zien we alleen maar waar hij woonde, niet eens of hij daarvandaan kwam.
Er is niet vermeld wie de vader is van Job.
Dit is wel een heel belangrijk gegeven.
Wie is de Vader van Israël?
Ze stamde allemaal af van Abraham, toch hadden vele Abraham nooit gekend.
Hun vader was de Vader in de Hemel, voortgekomen uit Abraham, maar als Godsvolk in het leven geroepen.


Dan de naam van Job, die betekend onder andere:

*Waar is de vader?
*De bediller, hij die twist met God
*De bediller, hij die vijand is
*Hij die vijandig word behandeld

God spreekt over Job in de titel van: mijn knecht.
En voegt daar zelfs aan toe: niemand is als hij op aarde!
God is trots op Job en praat liefkozend en waarderend over hem.
God en Job ik zie bij hun een bijzondere relatie.
De auteur wil de verbondsrelatie laten zien tussen God en Zijn volk!

Wie zijn de vrienden van Job?


Job heeft vrienden en in dit Bijbelboek zien we ze regelmatig op toneel.
Elifaz, Bildad en Sofar zijn niet Joods en deze drie zijn er vanaf vrijwel het begin bij betrokken.
Ze komen uit verschillende landen, vormen zij niet mooi de diversiteit rondom het land Israël?!
Job word niet bij zijn naam genoemd door hen.
Daarnaast is er geen persoonlijke relatie met God te ontdekken.
Deze drie vrienden onderscheiden zich van Elihu die een Hebreeuw was, zijn naam betekend: Mijn God is Hij!
Hij kwam uit het geslacht van Ram, één van de voorouders van David.
Elihu kent de drie vrienden wel, maar zondert zich af, hij is een beetje anders.
Als ik kijk dan kan je in Elihu het beeld zien van de kerk.
Hij werd later toegevoegt, duikt plotseling op en de gesprekken zijn heel optredend!
Ook een vertegenwoordiger uit volken, maar dichterbij Job.

Zoals Elihu tussen Job en de drie vrienden kwam, zo kwam de kerk tussen Israël en de andere volken staan.

De drie vrienden staan voor de verscheiden volken rondom Israël.
Elihu als de kerk, de overijverige Jobsverbeteraar.

Zichtbaar wat verborgen is


Job werd aangevallen door de drie vrienden, maar ook door Elihu, allemaal spraken ze niet tegen Job wat God wilde dat ze zeiden.
Ze dachten het beter te weten.
Beschuldigde Job van allemaal dingen, zonder dat dit fundering vond bij God.
Die zei namelijk:

Er is niemand op aarde zoals Job!

Uiteindelijk laat God zien, Ik ben niet zoals jullie denken.
Hij wil niet te vriend blijven door je vrienden te verraden.

Daarom is elke theologie, die voorbijgaat aan de liefde van God voor Israël, een slechte theologie.

God houd zijn belofte, die blijft staan en Hij houd altijd van Israël.
Wij Christenen zijn niet in de plaats van Israël gekomen!
De vervangingstheorie, is duidelijk zichtbaar bij de vrienden van Job, maar God ging daar niet in mee.
Wat Job ook allemaal deed, God hield van Hem, dat veranderde niet!
De vervangingstheorie zorgt voor ontrouw aan de liefde van God.

Niemand kan indringen in het verbond dat God sloot met Abraham!!
Dit verbond zal Hij nooit veranderen.
Het is God die een keer bracht in het leven van Job, en het is ook God die een keer brengt bij het volk van Israël!
Zoals Job zijn kinderen terug krijgt, zo zullen de stammen weer worden samengevoegt.
Dan zal het feest zijn!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i