Doorgaan naar hoofdcontent

Waar moeten we het zoeken?

Ik las Kolossenzen 3 en daarin zag ik mooie kopteksten die mijn aandacht trokken:

*zoeken wat boven is
*de oude en de nieuwe mens
*verhoudingen in het gezin

Wat mooi om dit te mogen lezen, wat een geschenk is trouwens de gehele Bijbel!!
Dat geschenk word nog steeds makkelijk als normaal beschouwd, maar wat bijzonder, de woorden van God, de vrijheid om die te mogen lezen.
En daar is het bruggetje naar het eerste kopje van Kolossenzen 3.
Want we hebben zoveel tot onze beschikking, maar wat zoeken wij?
In het eerste stuk van dit Bijbelhoofdstuk word uitgelegd dat we bezig moeten zijn met de dingen die in de Hemel zijn.
Toen wij gedoopt werden, zijn wij met Jezus opgestaan.
Jezus is nu in de Hemel!
Ons leven moet gefocust zijn op Hem.
Hij mag zitten aan de rechterkant van God.
De Hemel en de wereld.....

Wat trekt er harder?
Maar bovenal:

Wie wint het bij jou?

Alle aardse verlangens, die wij moeten kruisigen en loslaten, ze brengen je geen geluk.
God heeft jou geluk voor ogen als Hij de opdracht geeft, laat je niet leiden door de wereld.
De wereld brengt schade, pijn, verdriet en leegte!

Verlang niet naar:

* verboden seks
* vreemd gaan
*  veel geld

Je moet hiermee stoppen, en daarnaast stop met je woede, je kwaadheid, je slechte gedachten over andere mensen, beledig elkaar niet, scheld elkaar ook niet uit en stop met liegen.

Al die dingen, als je daar niet mee stopt doen je enkel en alleen maar schade!
Deze dingen maken onze God toornig.
Niet omdat wij zo'n boze God hebben, maar omdat het alles wat Hij zo mooi gemaakt heeft, zo kapot maakt en zo'n slechte lading geeft.
Als je hiermee stopt, geloof mij, dan val je op in de wereld.
En God zegt in dit hoofdstuk dat je nieuwe mensen word.
Je bent en handelt dan niet meer zoals de wereld.
Je zult inzichten krijgen om onze Vader steeds beter te leren kennen.
Het gaat er niet om of je Jood bent of niet.
Of je slaaf bent of vrij.
Christus is alles in allen.

Mag Christus ook jou alles zijn?
Dit alles gaat over de oude en de nieuwe mens.
De mens die in de wereld leeft, die op weg is naar de dood.
Of de mens die zich daarvan onderscheid, een andere weg loopt, op weg naar het Leven!

Bekleed je met de goede dingen: medeleven of ontferming met de ander, vriendelijkheid, nederigheid denk dus niet aan jezelf, geduld, zachtmoedigheid, vergeef anderen zoals Christus (ons voorbeeld) ons vergeeft, telkens weer!
En boven alles houd de liefde, liefde in je hart, liefde in je denken, liefde in je handelen.
Dat brengt namelijk eenheid!
Zodra de liefde weg is, zal je merken dat de eenheid scheuren oploopt.
Wij als Christenen zijn door Christus gekozen om één te zijn!
Als je de oude mens wil loslaten, dan is het eigenlijk voortdurend waakzaam zijn, keuzes maken als iemand die bij God hoort.
Weet je wat bijzonder is, het klinkt zo moeilijk, zo zwaar, maar als je dit doet ervaar je zo'n zegen!

God geeft ons Zijn vrede, laat zijn vrede je leiden bij beslissingen!
Bedenk bij alles wat je doet en zegt, dat je bij Christus hoort.
Dat je die oude mens niet meer wilt zijn, maar de nieuwe mens.
Is het Zijn wil dat we ruzie maken om uiterlijke dingen?
Om vormgeven van ons geloof?
Houden wij dan Zijn vrede als leiding bij beslissingen die we maken?

Die liefde en vrede moet je ook meenemen in je gezin.
De Bijbel zit vol met huwelijks en gezinstherapie als je goed leest.
Nee niet zoals het soms uit verband word getrokken, dat de vrouw onderdanig moet zijn, de man de baas is en de vrouw dat moet accepteren.
Gods wil voor huwelijk en gezin is éénheid.
Een paar weken geleden hoorde ik een mooie preek, daar gaf de dominee aan, de getrouwde single.
Samen één, in alles.
Eerst was Adam alleen, had hij alleen een relatie met God, daarna gaf God uit zijn lichaam een metgezel, eindelijk vond Adam iemand waarmee hij verder kon.
Wat zei hij: dit is been van mijn beenderen, en vlees van mijn vlees.
Ze waren één.
Samen gingen ze verder als single, niet als 2 verschillende mensen, maar door God verbonden als eenheid.
Dat is hoe God het wilt.

Laat niets of niemand hier tussen komen.
Gebeurd dit wel, wat kan, we leven in deze gebroken wereld en ook wij Christenen ondervinden daar de problemen van, ga dan naar het begin.
Als God het begin is, weet dat je altijd terug mag komen, altijd opnieuw kan beginnen.
Dat maakt deze eenheid sterk!

Single zijn als alleen, in verbondenheid met God, daarmee kan je de wereld aan.
Als getrouwde single kan je ook deze wereld aan.
Met Christus kan je overwinnen!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie