Doorgaan naar hoofdcontent

De nieuwe mens mag vrij zijn!

Lange tijd heb ik veel moeite gehad met aanklacht.
Wat heb ik veel met God mogen overwinnen, nog steeds want ik merk dat dit een voortdurend proces is waarin ik alert en waakzaam mag blijven.
Mijn dagen waren lange tijd compleet gevuld met boodschappen vol met narigheid, dingen die mij verdriet en pijn deden, die mij opriepen tot extreme controle of die eenzaamheid tot gevolg hadden.


Enkele voorbeelden:


* Denk je echt dat iemand van jou kan houden? Als ze er erachter komen hoe jij werkelijk bent dan laten ze jou toch weer vallen!

* Denk jij echt dat je bij God hoort? Jij weet toch ook wat je allemaal gedaan hebt, God kan helemaal niets met jou en dat wilt Hij ook helemaal niet!
* Als ik ging zitten dan kwam het daar direct weer omhoog, zie je wel je bent zo'n lui mens!
* Je mag echt niet minder gaan werken (ook al was dat beter voor mezelf/ mijn kindjes/ en de financiële situatie omdat de BSO geschrapt kon worden). Je bent nu eenmaal alleenstaande moeder, iedereen moet werken en kan dat, stel je niet zo aan!
* Alles wat er in je leven gebeurd is heb je ook verdiend!
* Tot de ergste: Je kan beter niet leven je bent echt iedereen tot last!


Hierdoor was mijn leven elke dag opnieuw een gevecht.
Daarbij was dit alleen nog maar het gevecht wat ik met mezelf had te strijden, na de scheiding zijn mijn kindjes ook door een heel proces gegaan, met de nodige uitwerkingen die dat gaf bij hen.
Voor hen wilde ik er zijn, ze waren belangrijker dan mezelf.
Hierdoor was dit echt een enorm zware tijd.

Ik sprak erover met vriendinnen, wat heerlijk dat ik hen heb!
Daarnaast mocht ik veel leren bij de beide keren dat ik aan Bidden en Vasten (10 dagen conferenties) heb mee gedaan.
Ik kreeg zo'n mooi voorbeeld:

Wat deed Jezus toen Hij rondliep en als satan sprak (vaak door mensen!)?

Hij luisterde niet, Hij zei heel vaak: Zwijg!

Marcus 1:25 (Naardense Bijbel)


Jezus straft hem af en zegt: 
zwijg jij, en kom uít hem

Jezus en Zijn discipelen waren in Kapernaüm (Naardense Bijbel vertaald het met: Kafarnaoem) aangekomen. 
Op de sabbatdag gingen ze een samenkomst binnen.
Jezus gaf daar lessen.
Lessen die ze nog nooit vernomen hadden, Hij sprak met gezag met macht, niet zoals de Schriftgeleerde.



Meteen was er in deze samenkomst een man met een onreine geest.

Ook wel een bezetene genoemd.

Satan had bezit in hem genomen.

Deze man riep:


Jezus Nazarener waarom ben je hier gekomen?

Om ons te vernietigen?

Ik weet van wie U bent:

De heilige van God!

Dan denk je nou dat is toch waarheid, Jezus liet zien al is het waarheid, luister niet naar satan.
Hij heeft geen recht meer van spreken.
Als je naar hem gaat luisteren geef je tijd aan hem, geef je aandacht aan hem, dan gaat hij meer spreken.
Nog meer spreken.
Harder spreken!
Alles om je volledig bezig te houden met hem.
Nee Jezus gebood hem te zwijgen, en daarnaast ook nog om uit de man te gaan.
Weg te gaan!

Was ik niet teveel aan het luisteren?
Had ik het daarom zo moeilijk, was het daarom zo'n strijd?
Luisterde ik misschien niet zelfs meer naar satan dan naar wat God te zeggen had?
Satan komt altijd met een stuk waarheid, anders zou toch niemand blijven luisteren, hij weet precies onze zwakke plekken, misleid ons eerst tot verkeerde dingen en wijst ons dan erop: zie je wel daar ging je de mist in, maar er zit ook een deel dat leugen is.
Altijd!
Hij is de vader van de leugen.
Alles doet hij om jou te belemmeren om vrij te zijn.
Wat was er met mij gebeurd?
Ik werd onzeker, had dagelijks last en strijd met angsten.
Geweldig vind hij dat, want dan heeft hij niet voor jou te vrezen.
Het idee dat ik vrij en ontspannen in de kracht van God zou gaan leven dat beangstigd hem.
Dan verliest hij de grip.
Hij verliest al alles, en hij wil dat wij ook verliezen.
Ons meenemen in zijn totale nederlaag!

Wat was ik blij dat ik dit mocht leren, dat ik telkens als ik aanklacht hoorde mocht zeggen: zwijg!
Ik luister naar de Waarheid.
Jij hebt misschien maar een stukje gelijk, maar mijn Heere heeft de volledige waarheid, mijn leven ligt veilig in Zijn handen!
Wil jij mij bang maken of verdrietig?
Het lukt je niet meer!
Ik ben Zijn kind, ik mag bij Hem wonen en met Hem leven.
Jou toekomst is ook bekend.

Ik ging in de Bijbel op zoek naar teksten om Gods waarheid te leren, Zijn waarheid over mijn leven toe te eigenen als mijn waarheid.
Mijn fundamenten van mijn leven moest helemaal opnieuw gebouwd worden.
De puinhopen en leugens, alles moest eruit en rechtgezet worden!

Gisteren leerde ik weer iets nieuws, iets bemoedigends.
We kunnen deze strijd overwinnen!
Satan herinnert je aan alles van je verleden, de dingen die je ooit misdeed, de wonden die je opgelopen hebt, alles waardoor hij een grond heeft om een leugen in je denken te kunnen brengen.

Maar hij heeft geen grond meer!
Jij bent een nieuw mens...

Jou eeuwige leven is al begonnen (of mag hopelijk snel gaan beginnen) op het moment dat God je hart bewoog en jij je omkeerde naar Jezus en zei: Deze is waarlijk Gods Zoon!
Alle aanklacht heeft enkel grond bij de oude mens.
Het hoort niet meer bij de nieuwe mens.
De nieuwe mens is vrijgesproken door Jezus, onze Middelaar, onze Redder...


Mijn alles!



1 Johannes 5 : 18


We weten dat ieder die geboren is uit God 
niet zondigt,- 
nee, Hij die uit God geboren werd 
behoedt hem 

en de boze heeft geen vat op Hem


Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

God voert de strijd voor mij!

Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. ( 2 Timotheus 4:7) Afgelopen weken heb ik strijd ervaren. Hierover schreef ik al eerder, licht en luchtig , het maakte mij zo moe. Alsof het mij verlamde. Het was geen strijd tegen andere mensen. Heel eerlijk? Het was meer een innerlijke strijd tegen mezelf. Dat ik een strijd ervaar in mijn denken heb ik al vaker gedeeld op deze blog. Ook in de link die ik nu deel lees je hier iets over. Die strijd maakte dat er een soort mist in mijn hoofd aanwezig was. Hoe leuk het ook is in mijn leven, ik zat met dingen in mijn hoofd die het zwaar maakte om te genieten, om rust te ervaren. Totdat ik twee geleden de Bijbeltekst in 2 Timotheus las. Nieuw inzicht Ik strijd tegen mezelf. Het is niet alleen strijd in mijn denken, maar ook strijd om te mogen zijn. Heel vaak schoof ik mezelf opzij. Zo wrong ik mij voor alles en iedereen in bochten. Zonder iets te zeggen. Dit gaf moeite en gedoe bij

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste