Doorgaan naar hoofdcontent

Grote opruiming

Dat was hard nodig.
Ik wist nooit wat ik moest, dus liet ik het maar liggen.
Het was een muur.
Ik wilde er gewoon ver van weg blijven.
Het benam mijn uitzicht
Ik zou het moeten verwijderen.

Dat is wat zonde doet.
Het zet een muur, en elke keer als je zonde begaat komt daar een blokje bij.
Een afscheiding, een belemmering tussen God en jou.
Ik heb dat mogen leren, en toen ik aan de slag ging ook echt zo mogen ervaren.
Alles wat zonde is, is eigenlijk alles wat zonder slagen, alles wat zonder doel te bereiken, alles wat nutteloos is.
Dat is dus veel dieper en verder als de wet.
Zonde is letterlijk het Doel missen.

Komt het daar vandaan dat als er geknoeid word er ook wel gezegd word: wat zonde?!

Met die muur kan je niet fijn leven, je mist zoveel.
Er is geen uitzicht, letterlijk en figuurlijk.
Zonde is iets wat tegen je gebruikt kan worden, wat je hoop en uitzicht ontneemt, het houd je vast en maakt je bang.
Het maakt je geestelijk zwak, en vatbaar voor leugens, voor nog meer verkeerde dingen want wat maakt het uit, je ging toch al eerder in de fout.

God wil ons niet zwak hebben!
Zowel geestelijk niet als lichamelijk.
Want zonde kan je lichamelijk ook zwak maken.
Het belijden van zonde kan lichamelijk zorgen voor genezing.
Hierover schrijft Jakobus 5 : 16

Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt.

Let op niet iedereen is ziek doordat hij/zij een zonde niet beleden heeft.
Nee dat hoeft niet persé, we leven in een gebroken wereld, er is ons duidelijk gezegd dat we zullen lijden:

Johannes 16:33

Ik heb dit gezegd: opdat jullie vrede vinden bij Mij.
Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld.
Maar houd moed: Ik heb de wereld overwonnen!


Ook Zijn volgelingen zullen van alles op hun pad krijgen.
Maar we mogen moed houden en hoop hebben.
Al is dat zo moeilijk, hoop hebben met een muur.
Het ontneemt zo makkelijk je zicht op jou toekomst, het houd je blik in het heden en dan vooral op  je problemen gevestigd.
Ik wil jullie bemoedigen dit te doen.
Wees niet bang voor God!
Hij weet allang waardoor die muur ontstaan is.
Toch blijft Hij van jou houden.
Zijn liefde komt niet door iets wat wij doen of laten, maar door Zijn keuze!
Het is Zijn keuze dat Hij ons schiep.
Zijn keuze om een verbond met Abraham te sluiten.
De zonde, dat was niet zijn keuze, wij zijn vrij, vrij om te antwoorden op Zijn vraag: wil jij Mijn kind zijn.
Hij wilde jou, Hij wilde mij, nog voordat jij of ik bestonden.
Belijd je zonde aan elkaar.

En er staat nog een mooie opdracht bij.

Bid voor elkaar!

Als iemand een zonde belijd, bid!
Maar ook als je ziet dat iemand in zonde leeft, bid!

Het is zo makkelijk om mensen die zonde begaan te (ver)oordelen.
Maar als je naar je eigen muur omkijk, weet je, dan heb je niet veel tijd over voor een oordeel.
Als je weet hoe goed jij bent in muren bouwen, met stenen van zonden.
Dan weet je: ik ben net zo slecht.
Je weet dan tot wat je in staat ben, niks, of juist heel veel.
Niks goeds, veel slechts.
Als God ons niet behoed, beschermd, ons geweten laat spreken.
Oordeel niet, je mag iemand in liefde terug brengen op de weg van God.
Maar met liefdekoorden, niet met handboeien van veroordeling.
Als je met iemand in gesprek gaat over zonde, is het fijn om naast die persoon te gaan staan, en hem of haar mee te nemen naar God.
We zijn één Lichaam, laten we een arm of been niet tegen werken om een fout.
Hoeveel fouten heeft God ons vergeven?

En vergeet niet, bid!
Oordelen heeft veel kracht maar vooral negatief.
Het brengt zoveel schade, pijn en verdriet, soms zelfs verwijdering van God of de goede weg.
Gebed, oprecht gebed heeft zoveel kracht, opbouwende kracht.

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld word.
Maar bid zodat iemand gezond mag worden!
Belijd je zonden zodat de muur tussen jou en God neergehaald kan worden.

Zo zal je waarlijk vrij komen.
Zo zal je geestelijk sterker mogen worden!

Ja als je opnieuw geboren word dan zijn je zonden vergeven.
Dat is iets wat vaak aangehaald word.
Maar voel en ervaar jij ook dat je vergeven bent?
Of staat je muur nog overeind?
Van al die dingen waar je eigenlijk niet meer naar kijken wil.
Heb jij al gemerkt hoe vaak je toch kijken moet naar al die slechte dingen.
Hoe vaak er op gewezen word door de grote leugenaar.
Het geeft hem grond om in te wroeten.
Alles wat je mis doet bind je, want als iets niet van God is dan is het van de wereld.
Meer keuzes zijn er niet.
Alles wat jou bind aan hem zal hij misbruiken, zal hij als een muur, als een scheiding zetten tussen jou en God.
Zo van kijk: toen koos zij/hij voor mij.
Hij zal er alles aan doen om je opnieuw te laten kiezen.
En ja je zal echt vaker een verkeerde keuze maken.
Als jij die zonde belijd dan gebeurd er het volgende:

Als satan jou aan komt klagen bij God in de hemel.
Zo van kijk eens wat hij/zij gekozen heeft

Dan zit God daar ook in de rechtzaal, Zijn Zoon zal daar ook zijn, telkens als jij een verkeerde keuze maakt maar dat oprecht belijd zal Hij zeggen:

Je bent te laat voor de rechtzaak, de zitting is al geweest, mijn bloed heeft hem/haar vrijgesproken.

Er zal geen grond meer zijn.
Het is nooit te laat om je zonde te belijden, vergeving te vragen voor je misstappen.
Je zal merken dat je bevrijd word, dat er kilo's van je afgaan!
Misschien zelfs.....

Dat je gezond word.

Ik wil je zeggen: Zijn genade is er ook voor jou!





Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik