Doorgaan naar hoofdcontent

Gezinsavond: Gods weg gaan

In een blog eerder vroeg ik mij af, hoe deel je met je kinderen je geloof, daarover lees je in deze blog: Hoe geef jij door?
Hierop kreeg ik een hele mooie tip, van collega blogster, Ilse, zij doet al een tijd met haar kindjes family night, waarop ze op een leuke, aansprekende manier een onderwerp vanuit het geloof belicht.
Een manier die aansluit bij kindjes.
Waarin ze leren, praktisch dingen leren toepassen, maar ook zelf hun ideeën en ervaringen kunnen delen.
Zij heeft hierover ook een mooie blog: family night.

Vandaag ben ik na het eten met de kindjes aan tafel blijven zitten.
Stiften op tafel en wat witte papieren.
Wat kom je tegen als je gaat wandelen?

Mooie natuur
Andere mensen
Auto's
Huizen
Verschillende straten

Ze wisten van alles op te noemen.
Toen stelde ik de vraag, waarom kom je onderweg stoplichten tegen?
Ja dat wist mijn zoon wel: om je te helpen in het verkeer!

Ik ging vertellen, soms zet God in je leven ook een stoplicht.
Als je wandelt met Hem, en Hem daardoor leert kennen, dan kan je het stoplicht begrijpen.
Dit doet Hij om je te helpen onderweg.
Het kan heel gevaarlijk zijn in het leven.
God wil je helpen en gebruikt daarvoor hulpmiddelen.

Weet je wat het rood betekend in het stoplicht van God?
Mijn zoon wist van alles op te noemen: stoppen, niet doorgaan of gevaar.

En oranje dan?
Ook hierop kwamen antwoorden: kijk goed uit, remmen en opletten of blijf je wel dichtbij God?

Bij groen was het duidelijk: je loopt dichtbij God, je doet het goed of je bent veilig.

Samen met de kindjes hebben we dit verwerkt in een tekening.
Een stoplicht met tekst, zodat ze het goed kunnen onthouden.





We lazen hierbij uit de Bijbel, wat aansluit bij waar we mee bezig waren, over Gods weg gaan.
Dat alleen als je dichtbij God blijft en je goed naar Hem luistert je veilig de weg kan lopen.
Het is best moeilijk om bij God te blijven, onderweg in je leven kom je zoveel tegen.
Toch is het volgen meer waard dan iets wat je onderweg tegen komt en wat je van Gods weg afleid.
Zodra dat dreigt te gebeuren, dan waarschuwt God, door dat stemmetje in je hoofd, of door mensen om je heen.
Dat zijn stoplichten van God onderweg!
Let je wel op, blijf op mijn pad mijn kind, ik heb hoopvolle plannen met jou.
Zijn oog is op jou, Hij onderwijst je en Hij leert ons de weg die we moeten gaan.
Dit doet Hij omdat Hij van ons houd!
We mogen daarin vallen en opstaan, soms maken we omwegen.
Maar wat is God blij als je dan weer op Zijn weg bent.
Dan word er feest gevierd in de Hemel.
Het is Hij die ervoor zorgt dat we op de goede weg blijven.
Niet iets van ons.
Zijn liefde, Zijn oog, Zijn onderwijs!
Soms komt dat stoplicht om ons te remmen, zodat we op Zijn weg blijven.
Maar soms ook datzelfde stoplicht om ons aan te moedigen door te lopen op Zijn weg!

We lazen de volgende tekst:

Psalm 32:8
Ik onderwijs u en leer u de weg die u moet gaan;
Ik geef raad, Mijn oog is op u.

Reacties

  1. Oh wat gaaf dat je er mee aan de slag bent gegaan en de Kids zo te zien ook enthousiast zijn! Enuhhhh Tnx voor de link. Liefs ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja ze vonden het echt heel erg leuk, en vragen nu al gaan we het vaker doen. Helemaal leuk. Ik zal regelmatig op je blog ideeën opdoen, je hebt al zoveel gedaan. Enne ja aan jou de eer van de gezins/familie avond. Daarom wilde ik je er netjes bij vermelden, enne linken zijn altijd erg leuk!

    Wij gaan zeker verder!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met