Doorgaan naar hoofdcontent

Tevreden zijn

Dat lijkt zo makkelijk als het leven je geeft wat je zo graag wilt, als het voor de wind gaat.
Zolang het naar mijn zin gaat kan ik prima tevreden zijn.
Daarnaast heb ik toch wel vaak last van frustraties.
Dit maakte alleen wel dat ik enorm instabiel was.
Als je alleen tevreden bent als het goed gaat dan zou  ik veel ontevreden zijn in mijn leven.
Het is een illussie te denken dat alles zal gaan zoals je wilt.
Dus je weet dat het moment komt dat je weer uit het lood geslagen raakt.

God wil ons stabiel maken, Hij wil ons verankeren.
Ik begon in te zien dat al mijn frustraties, irritaties, angst en boosheid over situaties totaal niets veranderde.
Het maakte alleen dat naast dat het anders ging, het ook nog eens veel moeilijker en zwaarder ging.
Omdat ik mezelf niet hielp, maar enkel nog meer last te dragen gaf.
Ik heb heel vaak opnieuw moeten leren: tevreden zijn dat maakt je leven fijn.

In de Bijbel vond ik deze tekst bij het lezen:

Filippenzen 4:11 (hsv)

Niet dat ik dit zeg vanwege gebrek, want ik  heb geleerd tevreden te zijn in de omstandigheden waarin ik verkeer. 

De gemeente in Filippenzen dachten weer aan Paulus, ze hadden de gelegenheid niet om het te tonen, om hun gedachten om te zetten in daden.
Ondanks dat ze dat niet deden, praat Paulus over tevreden zijn, dat heeft hij geleerd.

Klagen in nare omstandigheden het mag.
We zijn maar mensen en hebben soms zoveel te dragen.
Toch op Hem blijven vertrouwen en je ondanks alle tegenslag tevreden voelen, het is een keuze.
Het is een eigen keuze waar we voor mogen kiezen.
Nee dat is niet makkelijk, maar ik weet het word gezegend als je de moeilijke weg kiest!
Uiteindelijk brengt de moeilijke weg ook meer dan de makkelijke weg.

Als je tevreden kan zijn met tegenslag, hoe gelukkig ben je als de tegenslag verdwijnt?
Dat is wat ik nu steeds meer ervaar.
Tevreden zijn is goed voor je geest.

Daarom is het soms goed je hart te luchten, de ontevredenheid uit je hart te laten zodat er ruimte is voor Zijn vrede waardoor je echt tevreden kan zijn.
Wat is het belangrijk dat je mensen om je heen hebt waarbij je dit kan.
Want juist als je ontevredenheid vast houd, omdat daar geen ruimte voor is, zal je merken dat het groeit.

Zo is het ook als er ruimte komt voor vrede, voor Zijn vrede.
Dan zal het groeien, door je hele handel en denken heen gaan werken.
Je hart het is de motor van je lichaam, de bron van je gedachten en de bron van je denken.
Alles wat in je hart zit stroomt door je hele lichaam.


Ik wil jullie zegenen met Zijn vrede!
En als je ontevreden ben, laat het los en zet je open voor Zijn tevredenheid.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met