Doorgaan naar hoofdcontent

Gezinsavond: En God schiep de mens als Zijn beeld


Vandaag gingen we naar het begin van de Bijbel.
Een nieuw jaar, ik dacht mooi om bij het begin te beginnen.
We hadden eerder al een gesprek gehad over wat God nu bedoeld kan hebben toen Hij zei: Ik wil mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis.
Ik dacht het is een mooi moment om daar op terug te komen, maar dan met meer informatie en natuurlijk een werkje.
We hebben gelezen over de scheppingsdagen en wanneer er wat er geschapen werd.
Mijn zoon wist alle dagen al voordat ik het had gelezen, erg gaaf.
Misschien helpen de gymzaal ramen hem toch om het te kunnen onthouden.
Wat ik daarmee bedoel?
Dat kan je hier bekijken: Gymzaal geverfd
We lazen dat bij alles wat God schiep God later zei dat het goed was.
Maar er was één uitzondering!
De dag dat de mens, eerst de man, geschapen werd, die dag, toen was het zeer goed wat God zag.
Hij had het mooiste, het beste voor het laatste gehouden.
Wij mensen wij waren extra bijzonder in Zijn schepping.

Dat bracht mij verder.
Waarom zijn de mensen nu zo bijzonder dan?
Wat bedoelde God volgens jullie toen Hij aangaf dat Hij mensen naar Zijn beeld wilde maken...

  • We kunnen liefhebben, liefde geven en liefde ontvangen. Eigenlijk kwamen ze er achter dat ze gemaakt waren om lief te hebben, dat was toch ook het belangrijkste gebod. 
  • Wij kunnen praten met God, want er stond in de Bijbel, God zegende de mens en zei tegen hen.... Dat betekend dat God echt met ons praat, wij met Hem kunnen praten, dat God met ons echt contact heeft!
  • Wij kunnen ook mooie dingen maken, verzinnen en creëren.
  • We lijken op God omdat wij een vrije keuze hebben, dat God ons alles geeft om een goede keus te kunnen maken, naast instinct hebben wij verstand gekregen, een extra ten opzichte van de dieren. Als we die vrije keuze goed gebruiken, inzetten om te doen wat God wil dat we doen, dan kunnen we meer en meer op Hem gaan lijken.

Dat was mooi om zo over te praten, te denken met elkaar.
Het is zo belangrijk om goed te weten, hoe we gemaakt zijn en met welke bedoeling.
Op die manier is het (hopelijk) iets makkelijker om tot Zijn doel te komen, want wees eerlijk, die weg kan ingewikkeld zijn.
En meestal, als ik omkijk moet ik toch bekennen, dat ik het zelf zo ingewikkeld heb gemaakt.




We gingen een werkje maken over de schepping, de dagen en wat er op die dag gemaakt is, met de tekst erop die wij behandeld hebben:

En God schiep de mens als Zijn beeld, als het beeld van God schiep Hij hem!

Genesis 1:27a

Het was best een lastig werkje, ook met het knippen en dan zorgen dat het goed en netjes kon rond draaien.
Dat is extra lastig als er wat perfectionisme in de weg zit en vooral mijn zoon had het er moeilijk mee.
Hij vond het naar dat mijn werkje veel mooier werd dan dat van hem en dat zijn zusje beter kon knippen als hij.
Mooi moment om te laten zien dat niets perfect is.
Bij het kleuren van de letters van dag 1 had ik geel gebruikt, ik wilde een reeks maken maar helaas, mislukt, ik was vergeten dat ik begonnen was met geel.
En zijn zusje kon dan keurig knippen maar de lijntjes waren voor haar toch eigenlijk te dun.
Hij had zo mooi gekleurd, en wel een mooie reeks gemaakt.






En als extra deze avond had ik iets nieuws voor alle twee.
Vanavond kregen ze voor het eerst zakgeld.
Wat zijn ze blij naar bed gegaan!

Wil je meer gezinsavonden kijken? Dat kan: gezinsavonden
Werkje is te vinden met de volgende Klikbare link

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik