Doorgaan naar hoofdcontent

Lezerservaring 1: Het kruis

Vandaag de eerste reactie op mijn oproepje van afgelopen vrijdag.
Een heel bijzonder mailtje kreeg ik, en de schrijfster wil het graag anoniem met jullie delen.
Bijzonder voor mij was dat de schrijfster er al een poosje mee liep om dit te delen, maar door verschillende redenen toch niet toe kwam.


Lieve schrijfster dank je wel voor het reageren en dank je wel dat ik jou verhaal hier mag delen!

Hier het eerste ervaringsverhaal van een lezeres


Het kruis...



Ik kwam de kerk binnen. 
M'n ogen vielen op het prikbord. 
Er hing een uitnodiging op voor een paas zangdienst. 


Het thema: Wie hangt daar zo deerlijk... 


Op de poster een afbeelding van de Heere Jezus,  bijna naakt aan het kruis... Ik werd er misselijk van...
Ik dacht terug aan m'n laatste therapie -sessie. 
Ik MOEST terug in de tijd. 
Terug in de tijd,  toen ik als klein meisje MOEST luisteren naar die ene volwassene. 
Ik MOEST voor de therapie terug denken aan die keer dat ik niet naakt was, zoals de Heere Jezus aan het kruis,  maar wel dat een volwassene zo intiem werd dat ik me zo voelde,  bekeken...

Ik walgde ervan. 
Werd misselijk. 
Waarom? 
Waarom hing de Heere Jezus daar op die manier.
Die week kwam het beeld van de poster regelmatig op m'n netvlies. 
Ik raakte in paniek,  voelde me opnieuw misselijk. 
Ik begreep niets meer van God. 
Als we zo'n God hebben,  die Zijn eigen Zoon zo liet hangen,  half naakt,  ten spot... 
Zo'n God... 
Ik was zwaar teleurgesteld.
Ik had net geleerd dat ik kostbaar was voor God, dat Hij van me houdt en voor Zijn kinderen zorgt...


Laat Hij dit ook gebeuren? Bij Zijn eigen Zoon?


Ik begreep niets meer van Pasen. 
Had ik er ooit wat van begrepen?  
Wat praten mensen makkelijk over dat de Heere Jezus voor hun zonden stierf. 
Wat hangen ze makkelijk een poster op met een afbeelding van Hem?????
God, ik kom tot U. 


Ik begrijp niets meer van U...


Honger kreeg ik om Gods bedoeling hiervan te gaan begrijpen. 
Voor het eerst ging ik me echt verdiepen in het kruis. 
Ik luisterde naar de afleveringen van Vrij Zijn. 

Het wonder van het kruis. 



Ik maakte er samenvattingen van. 
Probeerde op een creatieve manier uitdrukking te geven aan wat God bedoelde. 
En als ik het begreep,  of dacht een beetje te begrijpen legde ik het uit aan onze kids.

Ik leerde dat de Heere Jezus in de hof van Getsemane onze zonden op zich wilde nemen. 
Ook de zonden van de volwassene die zich vergreep aan een klein meisje,  Hij voelde de walging die ik pas voelde na jaren,  de walging en misselijkheid die ik al die jaren zo goed kon verbergen voor anderen. 
Hij werd in de hof van Getsemane tot zonde gemaakt...
Hij weet hoe ik me voel... 
Er is Iemand die mij begrijpt. 
Die mij wilde begrijpen. 
Zodat Hij mij kan helpen.

Heel langzaam ging ik beseffen dat Hij wel van me houdt. 
Dat Hij mij zo goed begrijpt. 
Hij wil mijn Trooster zijn,  Hij wil mij schoon wassen van alle vuiligheid,  de vuile daden...
De keren daarna moest ik opnieuw terug in de tijd tijdens de therapie . 
En voor het eerst kon ik Hem toelaten in mijn pijn. 
Ik leerde dat Hij wachtte totdat Hij mij kon genezen, mij kon helpen. 
Toen ik het aandurfde om mijn angsten en pijn aan Hem te vertellen,  voelde ik dat Hij mij niet afwees,  Hij begreep mij en troostte me. 
Van toen af,  wist ik dat Hij me nooit alleen had gelaten. 
Hij hield me voortdurend in het oog. 
Hij wachtte totdat Hij voor me kon zorgen!

En soms doet het nog pijn,  om Hem te zien hangen. 
Hij deed dat voor ons... 

Voor mij... 


Ik kan het soms nog niet begrijpen. 
Zo lief had Hij ons. 
Hij wilde ons in alles gelijk worden,  zodat we zouden weten dat we een Hogepriester hebben Die ons begrijpt.
Het doet nog pijn,  maar ik probeer de pijn nu ook om te zetten in gebed. 
Voor mensen die pijn hebben door allerlei misbruik. 
Mijn gebed is dat ze genezing mogen ontvangen van diepe,  diepe wonden... Bid je mee?


Tekst: HEBREEËN 4: 14-16. 

Dewijl wij dan een groten Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, (namelijk) Jezus, de Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthouden. Want wij hebben geen Hogepriester, Die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, (doch) 
zonder zonde. Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den Troon der Genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i