Doorgaan naar hoofdcontent

Wat als je Hem niet ziet of niet ervaart

Geloven kan zo moeilijk zijn.
Wat als je Hem nog nooit gezien hebt in jou leven?
Als je nog nooit iets van Hem hebt mogen ervaren?
Ik krijg vaak die vragen, en echt niet alleen van jonge mensen...

Hem zien


Soms word het zo makkelijk dan als reactie gegeven: God? Die zie je overal!
Alles heeft Hij gemaakt, je kan Hem overal zien..
Daar staan de mensen met deze vraag.
In de kou, alleen en nog geen stap verder!
Juist de vraag, maar hoe kan ik Hem dan zien?
Dat brengt bij mij veel naar boven.
Hoe duidelijk spreekt daaruit een verlangen!
En als ik verlangen hoor bij iemand, dan kom ik op mijn praatstoel.
Want het is wel makkelijk te zeggen: je kan God overal zien!
Waarheid, ja zeker wel.
Maar is het niet dat onze ogen soms dicht zitten, ook al zijn we niet blind?
Hebben we allemaal niet onze fases dat het zicht ontbreekt, het donker kan zijn?
En wat dan?
Hoe zie jij Hem dan nog?!

Hem ervaren


Dat is ook iets wat mensen zo graag willen, wat veel mensen verlangen, maar waar ze niet goed een voorstelling bij hebben wat het nu inhoud.
Ook denk ik wel door de wereld waar veel als toevallig weggeschoven word.
Het is toevallig allemaal zo mooi samen gekomen.
Wie zegt het niet?
En ondanks dat ik veel van God heb mogen ervaren, heb ik ook nog wel  mijn momenten dat ik er weer sterk naar verlang, het weer nodig heb om door te kunnen.
Hem ervaren!
Dat bouwt op, dat bemoedigd.


Antwoord


Het is helemaal zo makkelijk niet als dat het weleens weg geschoven word.
De kwetsbaarheid in deze gesprekken weten neer te leggen dat heb ik als heel mooi ervaren.
Eerlijk zijn naar mensen die met deze vragen lopen, over mijn twijfels, mijn angsten praten, daar leren ze van.
Daardoor voelen ze zich in de Christen wereld toch minder alleen staan.
Want dat is wat ik ook zie bij veel van deze mensen, ja die heeft een geloof, en hoe die zijn leven in God verankerd heeft en vol vertrouwen is, ja dat wil ik ook maar dat zal wel nooit voor mij zijn.
Er word door mensen met twijfel naar deze mensen opgekeken.
We moeten uitkijken dat we als gelovigen ons zelf niet op een voetstuk zetten naar deze mensen.
Ik vertel vaak over mijn eigen strijd, mijn verlangens en mijn ervaringen.
Daarnaast kan ik wel delen dat het in deze maatschappij waar iedereen voor zichzelf zorgt en aan zichzelf denkt, ook wel erg moeilijk is om Hem te zien.
Hoe kan je Hem zien?
Als je Hem volgt, als je met andere mensen omgaat zoals Hij vraagt.
Eigenlijk als je liefde geeft aan andere, als je de ander gaat dienen.
Dan kan je vaak door de ander Hem zien!
Daarnaast probeer ik door de dingen die ze over zichzelf verteld hebben hun te laten zien dat er heus momenten waren waarop ze Hem mochten zien.
Alleen zagen ze dat er niet achter, was hun blik daarvoor nog niet open.
En dat is ook met Hem ervaren!
Soms is het nodig dat een ander je erop wijs, kijk daar, dat, dat is echt van God.
Dat kan van alles zijn, een compliment dat iemand je geeft zonder dat hij/zij je echt kent, een baan die precies past bij je leven, of voor mezelf voor het eerst na de scheiding alleen met de kindjes op vakantie eindelijk ontspannen en dan een week extra cadeau krijgen en tot de dag van vandaag niet weten wie dat betaald heeft.
Dat is toevallig, maar voor mij is dat God zien in mijn leven.

Het kan met kleine dingen, de zegeningen die voor jou weg gelegd zijn.
Een juiste vriend/partner vinden, kinderen mogen ontvangen, dat zijn dingen die we eigenlijk steeds meer vanzelfsprekend vinden, maar het is iets waarin wij Hem mogen ervaren!

Verblinding


We zijn allemaal mensen, hebben onze beperkingen en zijn soms verblind.
Als je Hem wilt ervaren en Hem wilt zien?
Praat met Hem, vraag Hem om je ogen voor Hem te openen.
En als je dan gepraat hebt, vergeet dan niet om te luisteren, vergeet niet om je oren voor Hem open te zetten.
Vaak haal ik het verhaal van de Emmausgangers aan. 
Zij liepen  met Jezus, maar ze zagen Hem nog niet.
Pas toen Hij het brood brak, toen maakte Hij zich aan hen bekend, en gingen hun ogen open.
Dat je ogen opengaan, dat is iets wat Hij bewerken kan, wat Hij wil doen!
Ook voor jou...!


U reikt mij de beker, 
breekt met mij het brood. 
De Gast blijkt de Gastheer, 
maakt mij deelgenoot.
U toont mij uw liefde, 
Uw ware gezicht.
Heel mijn hart weet nu zeker
wie de Levende is!

(laatste couplet van Emmaus - Sela)



Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie