Doorgaan naar hoofdcontent

Davids strijd ( Deel 2)

Vragen!
Dat riep het schouwspel, waar David voor het eerst naar keek, bij hem op.

Wat gebeurd er met de man die Goliath verslaat?
Denkt die ongelovige Goliath dat het leger van de levende God niets waard is?

David hij zat vol met wat hij zag, maar wat maakte hem nu eigenlijk zo vol van vragen?
Hij kon het niet aanzien.
Zijn God, die hem altijd met liefde had aangezien, die werd hier vernederd en bespot.
En zijn grote broers, zijn volk, waar hij zo tegenop zag?!
Ze waren bang en vluchten weg.
Daar kwam zijn oudste broer Eliab al aan.
Ja die had gehoord wat David allemaal gevraagd had.
Woedend kwam hij daar naar David toegelopen.

Wat kom jij hier eigenlijk doen?
Moet jij niet in de woestijn op die paar schapen en geiten passen?
Je bent alleen maar gekomen om naar een gevecht te kijken.
Zo brutaal ben je wel!

Dat is nog al wat, wat David hier te horen krijgt.
Hij was gezonden door zijn vader, maar dat, nee dat had Eliab niet gezien.
Die had zijn oordeel al klaar.
En nee er was geen enkele rem, geen terughoudendheid bij Eliab, hij maakte van zijn hart geen moordkuil.
De kleine, ongeziene David, werd hier met de grond gelijk gemaakt, door zijn eigen grote broer.
Ten overstaan van zoveel mensen, die strijden in het leger van Saul.
Die allemaal ergens bij hoorden.
Ja David ook, zijn broer had het mooi gezegd, David, hij hoorde bij de schapen en geiten in de woestijn.


Kies de juiste strijd!



David hij is eerlijk en duidelijk, maar vooral rustig gebleven.
Hij gaf zijn broer antwoord: Wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik stelde alleen maar vragen.
En daarna?
Ging hij ruzie maken?
Of nee, hij ging ook eens even lekker zeggen wat hij allemaal vond van zijn oudste broer?
Weet je broer, als je mij te min vind, nou dan moet je luisteren jongen, God vond jou te min.
Ik ben gezalfd als toekomstige koning.
God koos mij?
Nee!!
Dan had het een strijd van jaloezie geworden.
David deed dit niet!
Hij ging niet in op de boosheid, de vernederende woorden van zijn broer.
Als je gaat vechten tegen je broer of zus, als je gaat strijden tegen hen die God bij jou geplaatst heeft dan zal er veel pijn komen bij beide partijen.
In je echte familie, of in je gemeente, dan komt er een strijd los, maar niet een strijd van God.



David hij kwam daar, want hij moest strijden, maar zijn broer moest hij niet overwinnen.
Hij moest een reus overwinnen!
Het volk van Israël werd niet bevrijd als Eliab onderuit gehaald werd.
Israël was niet in strijd met Eliab, maar met de Filistijnen.
Ze streden tegen dat wat God beschimpt en bespot.
David laat ons hier iets moois zien.
Laat je niet van het gevecht halen waar God jou voor bedoeld heeft.
Ook al pakken mensen je hart beet en heb je het gevoel dat ze je kapot maken en vernederen.
Strijd niet tegen je eigen familie!
De kritiek en aanval die op David geuit word?
Het gaat langs zijn hart, God beschermd het hart van David.
De reactie van David was dat hij zich omdraaide.
Nee hij stopte niet met waar hij voor gekomen was, want tegelijk las ik dat hij verder ging met vragen stellen.
Er was iets in hem wakker gemaakt, door God.
En niets kon dit tegenhouden.
Hij moest het weten!
En nadat hij voor zijn broer gestaan had, werd hij ook nog uitgenodigd bij de koning.
Bij Saul zelf!

Recht



Is dit niet herkenbaar voor ons?
Gaan we niet heel gemakkelijk strijd aan met mensen die God ons geeft.
Willen we al het onrecht dat ons aangedaan word door deze mensen niet recht doen en aan het licht brengen.
Zoveel mensen gaan hierdoor gebukt, en uiteindelijk als we terug kijken?
Is er dan iemand beter van geworden?
God heeft ons gemaakt om Zijn vijanden te overwinnen, dat wat Hem bespot en vernederd.
Niemand word gelukkig van een strijd met een broer of zus.
Laat het maar los, draai je er maar vanaf!
God, die zag het allemaal echt.
Maar Hij heeft een andere bedoeling met jou!
Hij heeft er namelijk voor gezorgd dat je opgroeide in je familie!
Het was Hij die jou daar een plaats gaf.
Misschien kon je juist wel door je familie bij je talent komen.
Omdat ze je verstoten hadden naar de schaapskudde, waar je zoveel kon leren.
Dat omschreef ik in deze blog: Davids strijd ( Deel 1 )

Wil je deze serie volgen?
Er komt nog meer over deze bijzondere man naar Gods hart.
Je kan de berichten volgen door de bloglovin knop aan de rechterkant van deze pagina.
Maar natuurlijk ook door mijn facebook pagina te liken: Petrina's schrijfgelukjes

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik

Geef je verleden over

Heel vaak hoor ik mensen praten met elkaar. Er word gesproken over het verleden. Zelf doe en deed ik dat ook heel veel. Maar telkens kom ik er achter dat als ik dat gedaan heb, dat ik iets voed. Mijn verleden werd er alleen maar groter door, de last voelde zwaarder, de wond was opengegaan door er over te praten. En daar was het dan gestopt... Op die manier praten, dat lost niets op! Het verleden werd gevoed, het werd zo groot, dat het mijn heden overschaduwde, mijn heden was niet sterk genoeg tegen het onkruid dat mijn verleden werd. Als ik niet uitkeek zou het onkruid uit mijn verleden, de groeiende bloem die gemaakt is om te bloeien op Zijn tijd, gaan verstikken. De weg van herstel Ik heb geleerd hoe ik mijn wonden goed kan verzorgen, iets kan doen om ze te laten genezen. Al moet ik zeggen, genezen was ook eng. Wat als de wond dicht was, er een mooi litteken gekomen was, wie zou ik dan zijn? Wie zou ik zijn zonder die pijn? Het hele proces om te herste