Doorgaan naar hoofdcontent

Een roeping voor mij

Gisteren onverwachts naar een aanbiddingsconcert geweest van InSalvation.
Dat is niet zomaar een concert, maar echt een feestje vieren voor, maar zeker ook dichtbij God.
Samen met mijn vriendin mogen genieten.
Naast de heerlijke nummers die we zingen, hebben we ook mogen bidden.
In stilte, maar ook was er een gebed van Yafeth, na een ontzettende krachtige toepassing rondom Jona 1.
Waardoor het ineens niet meer alleen over Jona ging, die waarvan we weten hoe het afliep en welke keuzes hij maakte.
Maar opeens werd het een verhaal met een open einde.
Ging het over mijn leven.
Ben je weleens wakker geschud?
Dat was de vraag...

Wake Up 


Ja al op mijn twaalfde was daar een wake up call voor mij.
Wat een zegen, maar toen zag ik het niet zo in.
Als puber en jong volwassene had ik eigenlijk niet zo door wat een zegen het was dat God mij al zo jong geroepen  had.
Ik zag niet in wat dat voor moois was.
Op mijn kamer zittend wilde ik eigenlijk het geloof opgeven.
Al toen ik jong was, werd mijn moeder psychisch ziek.
En toen op mijn kamer, helemaal alleen, had ik zoiets:

Ik heb zolang gebeden of mijn moeder genezen mocht.

Maar ik merkte niets.
God doet niets, wat ik ook doe.
Want dat dacht ik nog, ik moet het doen.
Geloof is houden aan de wetten en doen wat de kerkwetten voor schrijven.
Hoe meer je aan die wetten houd, hoe meer dat je kans hebt dat God naar je luisteren zal....
Nou, God?
Die luisterde echt niet naar mij.
Hoe goed ik ook mijn best deed.
Ik was er eigenlijk heel klaar mee!
Ervaardde geen steun vanuit de gemeente, van christenen uit dezelfde stroming, of van God zelf.
En daar deed ik mijn laatste gebed, een afscheidsgebed:

God, ik stop met dit geloof.
Ik geef het op!
Als U er echt bent, zoek mij dan maar op.
Laat mij U dan kennen, want ik heb geen idee waar ik al zolang voor leef, naar bid en over lees.
Het is aan U God...
Amen

En wat ik niet verwachtte, het gebeurde direct.
Ik liep naar mijn bureau en vond mijn Bijbel, en die lag open.
Wanneer ik deze op wilde pakken, om die ook maar op te ruimen, nu was die ook niet meer nodig, viel mijn oog op de tekst.
Eigenlijk de tekst van mijn leven:

Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade met het goede!
(Romeinen 12:21)

Het was mijn eerste wake up call.
Een opdracht, die niet van de wereld was, die moeilijk was.
Moeilijker dan menig mens weet is deze opdracht van God.
Heel vaak in mijn leven, heeft deze tekst voor mij een belangrijke inhoud gehad.
Maar in mijn pubertijd, mijn jong volwassenheid heb ik er niets mee gedaan.
Het enige wat ik er toen door mocht ervaren is, dat ik een goede band met mijn moeder heb.
Niet luisteren naar het kwade, maar naar het goede, naar de opdracht van God.
Overwin het kwade met het goede en dat is toch liefde, in deze situatie.

Falen


Ik was vijftien en kreeg aandacht van een jongen, kreeg verkering en ging trouwen op mijn achttiende.
Dat was de 'normale' weg en hoorde zo.
Ik gaf ontzettend veel van hem, hield van hem.
Gaf mezelf, maar had nooit echt God hierbij betrokken.
Nooit afgevraagd of het Zijn doel, Zijn opdracht was voor mij.
We kregen twee geweldige kindjes, een jongen en een meisje, wat een zegen!
Maar niet lang na de geboorte van ons meisje gingen we scheiden.
Faalde ons huwelijk, onze liefde was al lang ervoor gefaald denk ik.
We hadden het doel van de relatie gemist, compleet voorbij gelopen.
Daar stond ik.
Alleen met twee kindjes.
Geen geld, nog geen plekje voor ons, geen man, geen vader voor de kindjes.
De eerste tijd zagen ze hem helemaal niet.
Maar toen ik alleen nog huilen kon, was Hij er nog steeds.
Vanaf mijn 12de tot mijn 26ste (toen ik ging scheiden) had Hij gewacht, tot ik gehoor kon geven aan Zijn roep.
Hij was er altijd bij, ging met mij mee, zoals Hij met Jona mee ging.
Was er toen ik ging weg zag en redde mij.
Schonk mij wat ik nodig heb door juist op dat moment een lieve vriendin op mijn pad te brengen.
Op het schip van Jona kwam een storm, en in mijn huwelijksbootje waren ook stormen gekomen en ik had het verloren.
Had gezegd: Als je niet voor mij kiest maar voor het andere meisje, gooi mij dan alsjeblieft over boord van dit schip.
Laat ons dan maar scheiden.
Alleen getrouwd blijven is sowieso onmogelijk, en ik was geestelijk al bijna dood gegaan.
Overboord gegooid, heb ik gehuild.
Gestreden met mezelf, met de roep die ik had gehad, maar die zo anders was als dat mijn natuur wilde.
Toch huilde ik, smeekte ik God om hulp.
Schenk mij Uw genade.

Never know what you might find on the beach early in the morning... ~~ Houston Foodlovers Book Club:

Nieuwe kans


En zoals Jona, werd ik uitgespuwd op het strand.
Met nogmaals duidelijk mijn roeping in mij gepland, mocht ik het opnieuw proberen.
Mijn roeping is duidelijk voor mij:

Laat je niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade met het goede!
(Romeinen 12:21)

Ik mag het kwade bestrijden, met het Goede wat in mij woont.
Zijn woorden mag ik delen met de mensen om mij heen.
Bij bidden en vasten 2014 (4 April) ben ik gedoopt, in Aalsmeerderbrug.
En toen kreeg ik alsnog een roeping mee:

Ga schrijven en deel van wat Hij jouw schenkt!

Deze opdracht is meerdere keren bevestigt.
Zelf heb ik gedroomd en had ik gehoord dat ik moest geen schrijven en praten over Hem.
Over dat wat echt verschil maakt in het leven.
Waarmee je het kwade, wat echt in mijn leven zoveel gesproken heeft, kan overwinnen!
Ik heb gedroomd dat ik in een boomgaard liep en mocht delen van de vruchten die er groeide.
En gisteren mocht ik Zijn stem weer ervaren.
Bij dit concert van InSalvation, werd nog weer eens duidelijk:

Maak je niet drurk om welk werk je doet, wat je doet om te kunnen leven.
Dat is niet je roeping, niet wat je echt gelukkig maakt en vreugde zal geven in jouw binnenste.
Echte vreugde vind je pas als je doet waar ik jouw voor gemaakt hebt.
Jij bent gemaakt, om Mijn woorden door te geven.
Schrijf en spreek (en luister) voor mensen die te maken hebben met het kwaad in de wereld.
De gebrokenheid, daar ben jij voor geroepen, om daar het goede te brengen.
Zodat het kwade overwonnen kan worden, zodat het gebrokene heel kan worden.
Door Mij!

Ik mag Hem brengen, en door Hem ben ik geschikt.
Ook op de momenten dat ik mij ongeschikt voel.
Hij zal het doen, door mij.
Door mijn zwakheid kan Zijn goedheid, sterker werken.


Het was goed om gisteren daar te zijn.
Ik weet waarom ik er was, God riep!
En het is aan mij om daar een keuze te maken.
Zoals Jona zelf mocht kiezen....
Wil je genieten van waar ik gisteren bij mocht zijn?
Dat kan, hier vind het Youtube filmpje van 15-08-2016:



Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie