Doorgaan naar hoofdcontent

Gezinsmoment: Gehoorzaam

Vandaag het eerste gezinsmoment van 2017 mogen doen. Met alle 5 de kindjes bij elkaar. Ik heb voorgelezen uit Efeze 6 :1-3

Kinderen, wees je ouders gehoorzaam in de Heere, want dat is juist. Eer je vader en moeder (dat is het eerste gebod met een belofte), opdat het je goed gaat en je lang leeft op de aarde. En vaders, wek geen toorn bij uw kinderen op,  maar voed hen op in de onderwijzing en de terechtwijzing van de Heere.


Waarom beloofd God dat nu eigenlijk? Wat maakt gehoorzaam zijn aan je vader en moeder nu zo belangrijk? Daarvoor las ik voor uit Numeri. Een gedeelte waarin Mozes een opdracht krijgt van God en waar we kunnen en mogen leren dat gehoorzamen heel belangrijk is. Ik las Numeri 20 van vers 1 tot 13. Wat is luisteren belangrijk! Mozes en Aaron konden door ongehoorzaamheid het beloofde land niet in. Daarom zegent God de kinderen die hun vaders en moeders respecteren. Omdat als je leert te gehoorzamen, naar ouders die je kan zien, het makkelijker is om Hem te leren gehoorzamen. Je moet je plek kennen in je gezin als je gehoorzaamt aan je ouders. Zo moet je je plek kennen tegenover God om Hem te gehoorzamen. Hier op aarde mogen we met elkaar leren en groeien naar een manier van met elkaar omgaan, die Hemels is. Dat zal gezegend worden, maar daarnaast zal je er ook gelukkig door voelen. Zal iedereen daar wel bij varen. Hierna gingen we opdrachtjes doen. Mijn man gaf alle kinderen omstebeurt opdrachten, huppel om de tafel, of sta op 1 been. Zo grappig vonden ze het. De kinderen deden keurig wat er gevraagd werd!



Mijn man gaf mij toen opdrachten, en ik deed het met mopperen, daarna nog een opdracht en ik deed het stampend en boos, nog een opdracht ik en begon met ja maar.... ja maar... en nog een opdracht ik ging het schreeuwend doen en als laatste ging ik bokkig doen wat er gevraagd werd. Zo heb ik alle kinderen na gespeeld, ze wisten precies wanneer ik hen na deed. Mijn man en ik hadden er nog zo'n lol om samen. Ik vond het wel heerlijk om zo te doen. Maar goed toen vroeg ik, hoe vonden jullie dat ik deed?

Niet leuk, en ongezellig en het is niet normaal als je zo tegen papa doet. Hmm nee dat klopt, dat doe ik ook nooit maar nu wel. En weet je, zo doen jullie ook. Bedenk daarbij dat jullie dan nog een stuk kleiner zijn dan mij!

Daarna ging ik een stukje doen. Er was een deur achter de deur was gehoorzaamheid te vinden. Maar de deur is op slot, met wel vier sleutels! Deze sleutels hebben allemaal een naam, het heeft met gedrag te maken. Welke sleutels zijn er nodig om gehoorzaamheid te vinden? Kwam Israël er met hun gemopper en geklaag? Was het volk Israël gehoorzaam?

Nee...

Noem eens op wat hun ongehoorzaam maakte:

Sleutel 1 was: Niet klagen
Sleutel 2 was :Doe het direct (anders kan je de opdracht makkelijk vergeten of word het steeds moeilijker)
Sleutel 3 was: Doe het blij
Sleutel 4 was: Doe het helemaal, 100%

Als je die sleutels gebruikt dan ben je gehoorzaam. Die sleutels zorgen dat je bij gehoorzaamheid kan komen. Ik gaf de kindjes een vel papier met daarop 4 sleutels. Liet hen erop schrijven welke sleutels nodig waren. Daarna konden ze lekker kleuren. 5 x 4 sleutels. Dit moet goed gaan komen toch?!







Je kunt eerdere gezinsmomenten bekijken op mijn speciale pagina waar je een overzichtje kan vinden. Hier de klikbare link: Gezin om de Bijbel

Reacties

  1. Wat een mooie lessen. En wat geweldig leuk verwerkt met de kids! Dat blijft vast 'hangen'.
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo waardevol om met elkaar zo bezig te zijn. Hopelijk blijft het hangen, het helpt misschien als we dit gebruiken om verder te bouwen en af en toe op dingen terug komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder, deze gezinsmomenten, en kostbaar!
    Ik geloof zeker dat dat er altijd wel iets van zal blijven hangen.
    Echt mooi om te lezen zoals jullie dit doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel Rita, ik zie het zo als zegen dat we zoveel waardevols (al) mee mogen geven aan de kinderen. Voordat ze de wereld ingaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire berichten van deze blog

Sterke vrouw?!

Vandaag was ik bezig met een Bijbel journaling uitdaging. Deze gaat over vrouwen in de Bijbel. Wat was het een schitterend begin. De eerste uitdaging werd gelegd bij Spreuken 31. Nu kan ik zeggen dat ik dit een schitterend hoofdstuk vind. Maar dat is anders geweest!

Sterk door eigen kracht
Dit hoofdstuk was mij al van jongs af aan bekend. Als kind maakte het nooit zo'n indruk. Totdat ik zelf een huishouden moest gaan runnen. Al snel werd ik ook moeder. Continu was ik bezig vanuit mijn eigen kracht. Dat maakte dat ik mezelf vond falen. Want....ik moest het toch allemaal kunnen!

Ik keek naar andere mensen, vergeleek mezelf.
 Gewogen, gewogen, maar door mezelf te licht bevonden. Elke keer zag ik dat ik het niet haalde, ik redde het niet. Soms verdronk ik er zelfs bijna in. Want ik haalde wel al het hooi op mijn vork. Dit moest ik gewoon kunnen. Als ik nu minder moeilijk deed, minder in mijn hoofd bezig was, maar het gewoon moest gaan doen. Ja dat zou de enige manier zijn. Zo ging ik m…

Redding

Weet jij waar je heen mag met jou problemen?

De haan kraaide
Petrus wist het, hij had 3x verraad gepleegd tegenover Jezus. Tegenover zijn grote vriend. Jezus had hem gewaarschuwd. Voordat de haan zal kraaien zal je mij 3 x verloochenen. Petrus liet Jezus in de kou staan. Toen de haan kraaide wist Petrus hoe laat het was. Hij voelde zich vreselijk bij wat hij had gedaan. Niet veel later zou Jezus aan het kruis sterven, ook voor wat hij had misdaan. Hij kende Jezus, en wist dat Hij van Petrus bleef houden. Hij ging met zijn verdriet en pijn naar God.



Geen uitweg meer
Judas wist het niet, hij had Jezus verraden voor 30 zilverstukken. En nadat Jezus opgepakt was branden de munten in zijn zak. Wat voelde hij zich afschuwelijk. Hij probeerde van het geld af te komen. Probeerde het zelf op te lossen. Hij bracht de munten naar de priesters en de leiders van het volk en zei: ik heb iemand uitgeleverd die onschuldig is. En nu word Hij gedood. De priesters en leiders vonden dat niet hen probleem. En…

Gezin om de Bijbel: Vrijheid door vrede

Vrede krijg je niet doordat je omgeving doet wat jij wilt. Vrede ontstaat in hoe jij op je omgeving reageert!
Echte vrede begint diep in ons. Hoe komt iets binnen? Is dat naar, wat doe je daar dan mee? Gisteren op de verjaardag van mijn moeder zaten we een beetje te brainstormen. Wat zullen we doen als we weer een gezinsmoment houden? De paas momenten gehad, nu weer ruimte voor een nieuwe invulling. Mijn moeder kwam op het mooie idee om het dan over bevrijding te doen. Samen met mijn man heb ik zitten zoeken.

Naar een passend Bijbelgedeelte Een verwerkingWat willen we onze kindjes erover vertellen/vragen/leren We vonden op de website, Geloven is leuk, een erg passend werkje! De vredesduif
De Bijbel open
Met elkaar om de tafel was de openingsvraag: Wat is er nodig voor vrijheid? Hieruit kwamen mooie antwoorden:
De Heere GodJezus die stierf voor ons aan het kruisDe Heilige GeestLiefdeVredeZo kwamen de kindjes zelf bij het antwoord met elkaar. Vrede is nodig om vrijheid te hebben. In jezelf,…