Doorgaan naar hoofdcontent

Levenslessen van Kaïn

Vorige week heb ik in een blog wat lessen opgeschreven die we kunnen leren van Adam. Je kan deze nog nalezen via de volgende klikbare link: Levenslessen van Adam. Vandaag ga ik daarop verder, alleen dan over zijn oudste zoon Kaïn.

Familie relaties

Kaïn is de oudste zoon van Adam en Eva, maar ook de broer van Abel. Op een keer gaan deze twee broers samen iets doen. Ze gaan het veld op en gaan allebei offeren naar God. Het offer dat Abel bracht, daar keek God naar, maar niet naar het offer van Kaïn. God keek ernaar, dat was zichtbaar voor mensen. Want het viel Kaïn op, het maakte hem woedend. Ze begonnen zo samen. Dan zie ik mijn kinderen samen iets doen. Maar uiteindelijk eindigde dit niet goed. Kaïn werd woedend op zijn broertje. Herken je dat in jezelf. Je doet iets samen en de ander is beter, of word gezien of er is een ieder geval opeens verschil met jou. Terwijl je toch hetzelfde begon. Dat doet wat met je hart. God zag dit, God ziet dat. En elke keer als Hij dat ziet, zal Hij spreken tot jou In een fluistering van woorden. Woorden die er zijn om jou hart te bereiken, om jou te laten weten: Ik zie jou wel!

take me with you.. by Elena Shumilova on 500px P.s. want to make money online? http://youtu.be/f7o1QQKU0UU:

Ga niet mee met je gevoel


God sprak tot Kaïn, juist in die woede, in die pijn, was God er. Dwars door de woede komt Zijn stem: 

Waarom kijk je zo boos? Als je doet wat goed is, dan kun je iedereen aankijken. Als je doet wat slecht is, dan zal het kwaad je te pakken krijgen. Het kwaad wil de baas over je zijn. Maar jij moet sterker zijn dan het kwaad.

Dit sprak God tegen Kaïn, maar ook tegen ons als wij woede hebben. Wees sterk, volg het goede spoor en niet je eigen gevoel. Want het kwade wil grip op jou krijgen! En wanneer je kwaad doet dan zit je vast en word het steeds moeilijker om daarmee te breken. 

Het kwade geeft angst


Luistert Kaïn naar de weg die God wijst? Nee. Hij roept zijn broer het veld in en daar brengt hij zijn broer om. Het bloed stroomt van zijn handen en druppelt op de grond. Ook dit gaat niet aan God voorbij. Want God is de God die Kaïn wilde waarschuwen om voor Hem te kiezen, maar Hij is ook de God die omzag naar Abel's offer. Beide, tegelijk! Opnieuw gaat God in gesprek met Kaïn. Wat een grootspraak is er dan, als ik het lees dan hoor ik een harde stem. Zo'n stem die ik vaker in ons land hoor. Het is eigenlijk een masker, het harde praten, de brutale woorden. Ze maskeren de angst maar ook de weg naar zelf inzicht en verandering. Kaïn antwoordde: Ben ik mijn broeders hoeder?! Maar God gaat daar niet op in, gaat daar niet in mee, Hij gaat dieper en laat merken dat Hij God van iedereen is. Het bloed van je broer het roept vanaf de grond! Dat wat jij gedaan hebt dat moet gestraft worden. Er moet recht komen, want wat je deed was onrechtvaardig. Het leven van je broer was net zoveel waard als dat van jou. Wat heb je ermee gedaan? De straf klinkt vanuit de Hemel. En Kaïn word bang. Nu pas beseft hij dat hij gevallen is. Hij is gevallen voor het kwaad en dan krijgt het kwaad je in de macht. En..... dat maakt bang. Want het pad van het kwaad, je slaat het makkelijk in, maar is moeilijk te verlaten. Het pad van het kwaad is vol eenzaamheid, vol gevaar want wat jij een ander aan gedaan hebt, het kan er zomaar terug komen bij jou.

God beschermd


Nu kiest Kaïn het goede deel. In dit gedeelte van het verhaal lijkt het alsof Kaïn heeft geleerd wat hij moet doen met zijn gevoel. Iets wat wij ook moeten leren, net zo goed met vallen, maar zeker ook weer opstaan! De angst die Kaïn voelt, hij brengt het bij God. Maar Heere, die straf is te zwaar. U jaagt mij weg en wilt niets meer met mij te maken hebben, maar als ik over de aarde moet zwerven dan kan iedereen mij zomaar doden. Dat is angst verwoorden, en bij God brengen. Hier mag je ook iets zien van onze God. Mag je leren: Het is nooit te laat om naar Hem toe te gaan! Nu Kaïn hiermee naar Hem toe ging, komt goed met woorden van bescherming. Kaïn hoort uit de mond van God de volgende woorden: Als iemand jou doodt, zal ik hem zeven keer straffen. Daar bleef het niet bij. God maakte ook een teken op het lichaam van Kaïn om hem te beschermen. 

Doe wat goed is, dan kan je iedereen aankijken. Een mooie les die Kaïn kreeg, maar die wij door hem ook mogen ontvangen. Overwin je gevoel, breng het bij God. 

Reacties

  1. Dank je wel. Er zitten heel praktische lessen in.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi is dat he. Om op die manier te leren en toe te passen wat er aangedragen word door het leven van Bijbelse personen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire posts van deze blog

Ervaringen van God in mijn leven

Als ik denk aan God ervaren? Dan voel ik mij rijk... Gouden tip Ik heb op heel veel momenten in mijn leven God mogen ervaren. Iedere keer weer raakte het mij en het heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. In mijn leven heb ik veel moeilijke dingen meegemaakt. Dat is waarom iemand mij ooit een geweldige tip gaf: Schrijf de ontmoetingen en ervaringen met God op! Want ja, moeilijkheden zullen blijven komen. Doordat ik zoveel mooie momenten met God mocht ervaren en opschrijven, had ik iets tastbaars voor als het tegen zat. Als ik dan mijn notitieboek erbij pakte waarin ik deze momenten had opgeschreven, dan lukte het mij om mijn focus te veranderen. Ik kon kijken naar God en Zijn werk in mijn leven. Daardoor zakte alle angst en alle zorgen. Want het liet mij zien: God is erbij in jouw leven. Altijd! God in de diepte van mijn leven Al jong mocht ik God voor het eerst ervaren. Op een dieptepunt in mijn geloofsleven. Ik was twaalf jaar, en had toen al zó'n drie

God zorgt voor mij!

Vertrouw op God Hij zorgt voor je! Dit staat op een kaartje dat ik al een paar weken geleden mocht ontvangen. Dit kaartje heb ik bij de foto van mijn moeder gezet. Als bemoediging, maar ook als reminder aan beloften die God gedaan heeft. Wat ik merkte is dat ik heel snel achter deze quote het volgende zeg: Als ik. Hier wat voorbeelden van wat ik bedoel: Als ik maar bid Als ik maar Bijbel lees Als ik Hem vraag Als ik Gisteren kreeg ik een inzicht dat ik met jullie wil delen. Ik las deze Bijbeltekst: Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. Mattheüs 16:25 Het gaat niet om mijn ik, het gaat niet om wat ik doe. Pasen 2018 leerde mij: Het gaat om wat God doet, om wat Jezus heeft gedaan! Mijn ik, of in deze situatie als ik.... Het maakt God alleen maar kleiner. Zolang ik denk, geloof of mezelf voorhou dat ik iets van God heb ontvangen door mijn ik, dan maak ik mijn ik te groot. Er is niets wat ik

God voert de strijd voor mij!

Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de loop tot een einde gebracht. Ik heb het geloof behouden. ( 2 Timotheus 4:7) Afgelopen weken heb ik strijd ervaren. Hierover schreef ik al eerder, licht en luchtig , het maakte mij zo moe. Alsof het mij verlamde. Het was geen strijd tegen andere mensen. Heel eerlijk? Het was meer een innerlijke strijd tegen mezelf. Dat ik een strijd ervaar in mijn denken heb ik al vaker gedeeld op deze blog. Ook in de link die ik nu deel lees je hier iets over. Die strijd maakte dat er een soort mist in mijn hoofd aanwezig was. Hoe leuk het ook is in mijn leven, ik zat met dingen in mijn hoofd die het zwaar maakte om te genieten, om rust te ervaren. Totdat ik twee geleden de Bijbeltekst in 2 Timotheus las. Nieuw inzicht Ik strijd tegen mezelf. Het is niet alleen strijd in mijn denken, maar ook strijd om te mogen zijn. Heel vaak schoof ik mezelf opzij. Zo wrong ik mij voor alles en iedereen in bochten. Zonder iets te zeggen. Dit gaf moeite en gedoe bij