Doorgaan naar hoofdcontent

Levenslessen van Abraham (deel 1)

Op zijn 75ste ging Abram op reis met zijn vrouw Sara en neef Lot. God zelf had tot Abram gesproken, met dat gesprek begint ook het verhaal Abram in de Bijbel.

God komt met een opdracht


God had tot Abram gesproken. Ga weg uit je land, verlaat alles van je eigen opgebouwde wereld. Laat los wat je bereikt hebt. En kom in beweging, achter mij aan. Volg mij! Ik zal jouw de weg wijzen naar een nieuw land. In dat land wil ik laten zien wat Mijn wereld te bieden heeft. Dit is de opdracht ook voor ons. Verlaat je oude leven, bekeer je, laat je oude leven los. Vertrouw en beweeg achter Hem aan. God zal je wijzen wat je doen moet. Abram had geen vaste woonplaats meer. Hij moest gaan waar God Hem wijzen zou. Al die tijd was God bij Hem. Ging Hij mee op reis, wees Hij Abram de weg. Nee je hoeft het niet meer zelf te bedenken, God, Hij heeft een geweldig plan. Een plan vol hoop. Maar, voor Abram, en ook voor ons is dat een plan vol zegen!




God zegent


Al in het eerste gesprek met Abram deelt God mee dat Hij Abram zal gaan zegenen. Dat hij Abram tot een groot volk zal gaan maken. Wat bijzonder dat God hiermee naar Abram komt. Hij koos Abram uit. Wij weten nu dat Abram lang zal moeten wachten. God beproefd Abram's vertrouwen hiermee. God beloofd ons ook veel, ook ons geeft Hij zegeningen. Niet altijd op het moment dat wij het willen. Soms moeten we wachten, dagen, jaren. Maar hoe vast is het vertrouwen op God. Wij hebben zoveel hoopvolle levenslessen waaruit we mogen zien: God doet wat Hij beloofd. Wanneer Hij zegen beloofd, dan zal die ook komen.


Abram's oplossing

Dan komt er een hongersnood in het land waar Abram was. Hij besloot op reis te gaan naar Egypte. Abram maakte een eigen plan voor het probleem wat er in zijn leven was ontstaan. En toen hij daarmee aan de slag ging, moest hij oplossingen blijven bedenken. Zijn vrouw Sara zou opvallen bij de Egyptenaren. Hij besloot haar te laten doen alsof ze zijn zus was. Dan zouden ze hem vast laten leven. Wat hij zegt komt uit, zelfs de officieren van Farao zien Sara en brengen haar naar het paleis. God zelf moest de vrouw van Abram gaan beschermen, Hij moest haar redden. Want Abram kon het niet meer. God trof Farao met zware plagen. Farao nodigde Abram uit en vroeg dan ook aan hem: Wat heb je mij aangedaan? Waarom heb je niet gezegd dat zij je vrouw is? Ja als handelt in het geheim, weet dan, God kan de waarheid bij anderen openbaren. Om mensen te beschermen, om duidelijk aan te geven waar het mis gegaan was. Zelfs Farao had dit door gekregen van God. Ook als wij denken dingen zelf op te lossen op een manier die niet helemaal leugen (Abram en Sara kunnen familie zijn zoals later in de Bijbel aangehaald word) maar het was ook niet helemaal waarheid. Ze waren man en vrouw. Een leugen kan geen veiligheid bieden, het is van het donker. God is van het licht, en alleen het Licht beschermt tegen het duister. Wandel en handel dan ook in het licht. Ook als dat jouw beproefd, weet dat God daar ook bij is, dat Hij voor jouw zal zorgen en er Hem niets ontgaat! Hij geeft om jouw, Hij koos jou, jouw leven is enkel aan Hem te danken. Zoals Hij ook in dit verhaal zelf Abram koos, zo kiest Hij jouw! Antwoord jij met beweging, met vertrouwen, met een moedigheid en standvastigheid?

Abram kiest voor vrede


Abram werd gezegend, en ook zijn neef Lot, dit zorgde al snel voor problemen onder de kuddes en hun herders. Abram zegt dan ook als antwoord hierop: Waarom zouden we ruzie maken? We zijn familie! Ja zo is het, waarom maken we ruzie? In kerkelijke families, in families qua bloedband. Is dat het voorbeeld wat we hier leren? Kom voor jezelf op, geef terug wat de ander je aandoet? Nee, ik zie hier dat Abram kiest voor vrede. Maar toch ook voor een duidelijke grens. Dit kon niet langer meer zo, dit moet stoppen. Weet je Lot, laten we allebei ons eigen gedeelte kiezen. En dan stelt Abram zich als minste op. Dat is je menselijke natuur, het wereldse in ons, loslaten hoor. Hij liet Lot als eerste kiezen. En Lot koos, het mooiste deel. Kwam Abram er toen op terug? Nee! Hij gunde Lot wat hij gekozen had. Lot koos met het menselijk oog, had geen hulp bij zijn keuze nodig. En wij? Hoe kiezen wij? Abram kreeg het andere en een zegen van God! Abram kijk eens goed om je heen. Al het land wat je ziet zal ik aan jouw geven voor altijd. En weer herhaalt God Zijn eerdere belofte, je krijgt zoveel nakomelingen als het stof van de aarde. Kies voor God en Zijn nieuwe wereld. Al is het nu in het aardse leven moeilijk, weet dan, je aardse leven staat qua duur niet in verhouding met het eeuwige leven dat ons te wachten staat. Maak geen ruzie, grenzen stellen mag maar geef de ander ruimte! Heb respect voor elkaar. Ga in vrede met elkaar om. 

Door (via computer) aan de rechterkant op het label: levenslessen, te klikken vind je eerdere geschreven levenslessen van mensen uit de Bijbel, of levenslessen die ik in mijn eigen leven heb geleerd. Neem gerust een kijkje! Zit er een les in dit stuk over Abram waar je herkenning bij voelt, of waar je iets mee kan? Ik vind het altijd erg waardevol om dat te mogen lezen. Voel je vrij om te reageren door hieronder een reactie achter te laten, op mijn facebook pagina (Schrijfgelukjes facebookpagina) of via de mail schrijfgelukjes@gmail.com!

Reacties

  1. Het is toch zo ongelofelijk mooi wat er gebeurde met Abram. Dit is het begin van onze redding. God had een plan om heel de wereld te redden. Via Abraham. Dank voor de mooie bijbelstudie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met liefde gedeeld Jedidja! Gods keus met de wereld staat al zolang vast. Wat een trouw en liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi, zo'n levensles. Toevallig pas in een boekje over pastoraat gelezen dat we Bijbelverhalen kunnen gebruiken in pastoraat. Zo leren we God kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja de levens van mensen uit de Bijbel en de lessen die we er kunnen vinden, deze blijven gewoon van toepassing. Mooi om in pastoraat ook, juist, in te zetten.

    Dank je wel voor je reactie, mooi om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
Wil je wel reageren maar niet dat jouw reactie openbaar staat?
Mail gerust naar:

schrijfgelukjes@gmail.com

Populaire berichten van deze blog

Gescheiden ouders eren

Hoe kunnen we kinderen daarbij helpen. Zeker nu we gescheiden zijn?
Er zijn verschillende stappen om kinderen groot te brengen. Sommige zijn overdraagbaar, maar sommige niet. Zo is er de opvoeders rol, iets wat door meerdere mensen opgenomen kan worden. Wanneer je kindje groot genoeg is zal hij/zij naar school gaan. Ook daar zal een opvoeders rol opgenomen worden. Of in de kerk, de sportclub of de verschillende manieren van opvang. Daarnaast is er de ouderrol. Dat is iets die, wat je ook doet, behouden blijft. In beperkte mate is het overdraagbaar, dan denk ik aan adoptie ouders of pleeg ouders. Zoals je het ook terug ziet in de benaming, is er dan het stuk ouderschap overgedragen. Dit gaat voornamelijk om verantwoordelijkheid, de mogelijkheid om keuzes te mogen maken voor het kind, de stem van het kind zijn als het ware. Als ouders heb je de grootste invloed op je kinderen, kan je de kinderen het meest vormen. Hoe wij leven, handelen en doen zal bepalend zijn voor onze kinderen, een…

Zingen en muziek kan zoveel met je doen!

Muziek dat heeft mij zo enorm geholpen!
Dat begon eigenlijk op momenten als ik verdrietig was en nog niet goed raad wist met mijn emoties.
Ik sloot het in mezelf op, draai ermee in mijn binnenste in een cirkel.
En durfde het niet te uitten.
Juist omdat ik het in mezelf vast hield ging ik mij er naar door voelen.
Het gaf allerlei aanklacht, allerlei aan nare gedachten gingen door mijn hoofd.
Ik raakte erdoor uitgeput.
Tot ik ging zingen, of ging luisteren naar muziek.
Dat wisselde van Sela naar Opwekking en van Don Moen naar Kees Kraayenoord.
Heerlijk.
Nummers die echt iets met mij deden, die als ik luisterde iets in mij veranderde.
Ja heel lang heb ik muziek gebruikt en had dit groot effect op mijn gevoel.
Zelfs zo groot, dat wanneer ik mij weer aangevallen voelde of verdrietig en daardoor down werd, mijn Bidden en Vasten vriendin/zus mij weleens vroeg:

Wanneer heb je voor het laatst gezongen?

Muziek heeft mij gered!
Dat kan ik echt zeggen.
Al mijn zorgen, al mijn gedachten, het lukte …

Wat is ware schoonheid?

Charme is bedriegelijk
en schoonheid vergaat
maar een vrouw met ontzag voor de Heer
moet worden geprezen.
(Spreuken 31:30)

Wat vind ik eigenlijk dat ik nodig heb om mooi te zijn? Niet zomaar antwoord geven zoals het hoort, maar echt! Dit is voor mij een kwetsbare vraag.


Een afkeer van mezelf

Vele jaren ging ik door het leven met een diepe basis van afkeer van mezelf. Ik haatte mijn uiterlijk. En ik zag er niet veel anders uit dan nu. Wanneer ik in de spiegel keek zag ik alles in het negatief. Ik had puistjes en sproeten. Iedereen vond mijn sproetjes zo leuk. Maar ik vond ze zo erg! Dat ik tijdens mijn werk in de winkel van mijn vader eens tegen mijn collega vertelde hoe ik mij daarbij voelde. Terwijl ik omkeek kon ik wel door de grond zakken. Daar was een mevrouw binnen gekomen, helemaal onder de sproeten. Ik dacht dat ze zich vast beledigd zou voelen als ze dit had gehoord. Maar haar reactie was zo liefdevol en bijzonder. Ik moest ervan huilen, ze vertelde mij: Ik wens je toe dat je van…