Doorgaan naar hoofdcontent

Uitslag bloghop April 2018

Laat je niet overwinnen door het kwade,
maar overwin het kwade met het goede.
Romeinen 12:21

De tekst die God in mijn hart heeft geplaatst met een belangrijke reden. Ook de tekst die mij bracht bij het bloghop thema voor de maand April. Het thema was: overwin. Rondom dit thema zijn 6 blogs ingestuurd

Johanneke van Waardevol en uniek doet mee met de blog: In Zijn kracht het gevecht aangaan

In deze blog beschrijft ze de strijd die er kan ontstaan wanneer je in Gods licht gaat staan, of aan de slag gaat met Gods Woord. We worden opgeroepen om onze tegenstander niet te onderschatten. Niet om bang te worden. Want de Overwinnaar is al bekend. Maar veel meer om de goede strijd te strijden. De strijd van het geloof. Een duidelijke blog met een krachtige boodschap. Goed om zo elkaar wakker te schudden. Dank je wel voor het kwetsbaar durven delen, want je nam hierin mooi je eigen ervaring mee als een duidelijk voorbeeld.

Heleen van Groeiblog doet mee met de blog: Overwinnen

In deze blog lees ik heel eerlijk hoe het woord overwinnen mensen, ook deze schrijfster, kwetsen kan. Heleen schrijft dan ook mooi: "als mijn redding af zou hangen van mijn overwinningskracht was ik verloren". Vanuit Jezus mag ze overwinning ervaren en hierbij deelt ze ook de cathechismus van zondag 1. Dank je wel voor het meenemen in de gevoelens die het woord: overwinnen bij je oproept. Op een kwetsbare en duidelijke manier beschreven.

Sander schrijver van ahfuncke doet mee met de blog: Een Christen leeft voor de victorie

In deze blog stelt hij duidelijke en reflectieve vragen. Wil je overwinnen? En wil je overwonnen worden? Wat kan er overwonnen worden en daar blijft het niet bij... Wat brengt dat dan? Uiteindelijk brengt het victorie en vrijheid als God je mag overwinnen. Een heldere blog die heel leerzaam is en een andere kant van overwinnen zichtbaar maakt. Dank je wel voor deze inbreng!

Lineke van Kostbaar en geliefd doet mee met de blog: Overwinnen

Ze maakt een metafoor van de lente die weer gekomen is. Is het de boom die overwint wanneer de bloesems weer uitkomen? Of... Is de trouwe lentezon de Overwinnaar? Daarna vraagt ze zich af of zij het is die overwint waardoor ze doet wat ze mag doen? En dan deelt ze wie de Overwinnaar is van haar leven: De trouw van de onvoorwaardelijke liefde die geduldig schijnt zodat ik het steeds meer en beter leer kennen. Lineke schrijft een blog over de overgave aan de Overwinnaar. Mooie tip lees deze blog ook na de blog van Sander. Het past zo mooi na elkaar. Dank je wel Lineke dat je dit met ons deelt.

Aritha van BibleLoveNotes doet mee met de blog: Hoe overwin ik mijn bitterheid

Hierin beschrijft ze, met Jozef als voorbeeld, hoe wij in ons leven kunnen reageren op bitterheid en onrecht. Precies waarom de tekst van Romeinen 12 vers 21 zo belangrijk voor mij is geweest word in deze blog duidelijk beschreven. God kan het onrecht gebruiken voor iets goeds. Hij is als enige werkelijk in staat om recht te spreken. Overwin je bitterheid en het onrecht door Gods hulp te vragen. Jozef is het praktijkvoorbeeld van het goede doen terwijl het kwade je aangedaan word. Dank je wel Aritha voor deze krachtige tot denken zetten de blog.

Chiel van chielvoerman doet mee met de blog: Ik mag toch delen in Zijn overwinning

Op de valreep stuurde Chiel zijn blog nog in. Hij neemt ons mee met het principe: 'Jezus is overwinnaar'. Een uitspraak die hij vaak hoorde in de evangelische kerk en de scholen waar hij werkte. Chiel deelt een nieuwe les: volhouden! Het woord overwin in Romeinen 12 vers 21 gaat niet zozeer over overwinnen van gevechten. Maar veel meer over je niet laten beïnvloeden door het kwade. Zegen in plaats van vloek. Hou vol het goede te doen, stop maar met vechten en geef je over aan God. Een schitterende blog die omschrijft hoe ik het overwinnen mocht leren ontdekken. Naast zijn schrijfsel deelt Chiel een schitterend lied dat het luisteren waard is. Dank je wel voor deze last minuten inzending!

Een moeilijke keuze deze keer. Vooral omdat deze blogs allemaal zoveel kracht en waarheid bevatten. Wat is het heerlijk dat er zoveel schrijvers online zijn die dit durven delen. Voor mij is de winnaar Chiel Voerman met zijn blog: Ik mag toch delen in Zijn overwinning.


Chiel van harte gefeliciteerd. Lezers hou vol met het goede te doen, ook als er onrecht en kwaad op je pad komt. In twijfel, in verdriet, in al ons falen ontbreekt Hij niet!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Dankbaar in gebrokenheid

Hangt de hoogte van mijn vreugde af van de diepte van mijn dankbaarheid? (Ann Voskamp, Gebroken leven) Uiteindelijk dankte Jezus, brak Hij en deelt Hij zichzelf uit. De gebrokenheid raakte Jezus volledig en Hij zelf laat mij zien waarom de gebrokenheid er is, en welke weg ik ermee kan gaan. Een weg van dankbaarheid (Psalm 50:23). Gebrokenheid waarom? Ik denk dat het woord gebrokenheid altijd een deel van lijden met zich meeneemt. Gebroken, er is iets stuk gegaan, opengescheurd of opengebroken en dat kan veel pijn doen. Hoe kan je verder leven met gebrokenheid? Als je hart verscheurd werd, je toekomst of je droom uit elkaar gespat is? Dan denk ik aan Jezus die op aarde kwam. Weet je waarom Hij kwam? Hij kwam om gebroken te worden! Het bloed uit Zijn wonden red ons! Van nature wil ik lijden voorkomen, of zo snel mogelijk oplossen. Als ik erover nadenk dat Jezus juist hiervoor kwam en er niet voor weg vluchtte, dan word Zijn offer voor mijn leven, nog veel groter! Wij leven i

Gezin om de Bijbel: Waak en bid met mij

In onze gezinstijd om de Bijbel waren we alsnog bezig met gezin zijn, maar ook voor de tweede keer met het kijken naar het lijden van Jezus. Op het moment dat Jezus voelde wat er zou gaan gebeuren. Toen alle spannende dingen dichterbij kwamen nam Hij een hele belangrijke keuze. Een keuze die we mogen gebruiken als een voorbeeld. Een keuze Jezus ging met zijn discipelen naar de hof van Getshemane, daar ging Hij bidden. Petrus, Johannes en Jakobus nam Hij het verste met zich mee de hof in. Hij liet hen daar plaats nemen en zei: Mijn hart breekt van verdriet. Blijf maar hier en waak met mij. Daar ging Jezus om te bidden naar Zijn Vader. Dat was Zijn keuze toen het moeilijk en angstig werd. Wat doen wij? Als het moeilijk is, als we bang zijn? Schreeuwen? Anderen pijn doen? Verstoppen? Koppig zijn? Of opstandig reageren? We mogen ook bidden! Dat zorgt dat we anders naar ons probleem gaan kijken. Want wat gebeurd er als we over onze problemen praten, of in dit geval bidden? Dan

Levenslessen van Noach

Weer een nieuw deel in de serie levenslessen. Vandaag wil ik nadenken over wat wij kunnen leren van het leven van Noach. Dit Bijbelverhaal heeft mij altijd al aangesproken. Want wat is er veel in te vinden. In Genesis 6 beginnen we van Noach te lezen. Nadat God eerst spijt krijgt, spijt dat Hij mensen gemaakt had. En dan die zin: En Hij voelde zich diep gekwetst. Onze God heeft gevoel. De schepping, de aarde, de mensen we gaan Hem aan het hart. En Hij zag hoe alles stuk gemaakt werd en daarom wilde Hij de mensen en al het vee van de aarde weg vagen. Dan zou die ellende stoppen. Totdat Gods oog Noach ziet. Noach alleen vond genade bij de HEER. Les één is eigenlijk dan toch, als God nu rond kijkt, naar hoe wij de wereld stuk maken, vind jij dan genade in Zijn ogen? Hoe vind je genade? Noach was een rechtschapen man, de enige die in zijn tijd een voorbeeldig leven leidde. Maar het dat was niet het belangrijkste. Dit kleine stukje maakt verschil: Hij leefde in nauwe verbondenheid met